Tips: Uppsittning

 
 
På ridskolorna jag varit på så lärde man sig att ALLTID sitta upp från hästens vänstra sida, från marken. Idag verkar det som att många har tänkt om och varierar att sitta upp från båda sidor och de flesta använder pall vid uppsittning. Varför ska man göra så för då kanske nån undrar? Jo, släng ett öga (eller två för den delen) på den här videon så ser du vad som händer med hästens rygg vid uppsittning från marken. Tänk att vara med om det varje dag, med en ryttare som hoppar upp från samma sida. 
 
Jag hoppar alltid upp från en ganska hög pall som står utanför stallet, och om jag har hoppat av under en ridtur så letar jag på en sten att hoppa upp ifrån. Det har gått så långt att jag knappt kommer upp från marken längre eftersom jag är så van med att bara kunna slänga över benet från pallen och så sitter jag på hästryggen. Jag har även blivit bättre på att variera uppsittningssida fast jag hoppar oftast upp från vänster av vana, men när jag kommer ihåg så väljer jag höger sida.
 
Jag tycker att vi alla borde försöka bli bättre på att variera uppsittningssätt och försöka att alltid ha en pall till hands vid uppsittning för att skona våra tappra hästars ryggar och minska risken för snedbelastningar med mera.
 
Hur sitter ni upp?


Kommentarer
ShireElin

Jag använder alltid pall... men det blir ju i princip samma sak som från marken på en normalstor häst xD

Svar: Hahaha jo i ditt fall blir det ju så ;)
Klara Forsström

2013-05-29 @ 16:19:04
URL: http://shireelin.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0