Röststyrd häst?

Jag funderar på en sak, jag rider ju inte med kontakt till hästens mun(/nosrygg - hackamore) och vill inte göra det i körningen med Nasse heller. Jag styr inte heller med tyglarna som man gör i klassisk ridning, jag använder neckreining och ibland när det behövs så tar jag ett ledande tygeltag fast med glapp tygel (jag visar med handen). Inget av det här går med körsele på, så min fråga är: tror ni att det skulle funka att lära Nasse att svänga höger på ett visst kommando och åt vänster på ett kommando? Förstår hästar skillnaden på höger och vänster då? Självklart skulle jag hjälpa till med ridspöt och blockera den sidan som hon inte ska åt.
 
Vad tror ni? Kan man styra en häst åt höger och vänster med röstkommando?


Kommentarer
Sanna

En ponny i samma stall som min systers sköthäst står i är "röst styrd". Det är faktiskt lite kul att titta på när ägaren ropar höger och vänster (även halt/trav/galopp/sakta) och det fungerar väldigt bra, om man bortser från de gångerna man ser hur hon verkligen gör helt tvärtemot vad hon egentligen ska. En liten envis ponny det där :) Jag tror nog att du ska prova iallafall.

Svar: Åh vad gulligt! Då ska jag definitivt prova, tack så mycket :D
Klara och Rebecca

2013-05-24 @ 18:16:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0