Hemmagjort bettlöst träns

Jag har pysslat ihop ett superenkelt bettlöst träns. Snodde delar från ett hackamore och en trasig grimma och voila:
Visserligen sitter det för långt ner på bilden, men jag var lat och orkade inte byta nackstycke från hennes andra träns så jag tog ett inifrån "lagret" som visade sig vara för stort. 
Fördelar med mitt hemmapyssel är att det är milt, fast samtidigt är det handen som avgör om det är milt eller skarpt såklart. Det trycker inte på nacken som ett vanligt hackamore gör.
 
Det går att ta ledande tygeltag och man kan göra one-rein-stop med det. Det kan man inte med ett hackamore (tro mig jag har prövat), om man tar ett ledande tygeltag med ett hackamore så trycks övre delen av skänkeln (hackamorets skänkel) in i hästens kind och det är orsaken till varför så många veterinärer påpekar att hästar som rids på hackamore har sår i kinderna. Och om man försöker göra ett one-rein-stop med hackamore så kan det hända att hackamorets skänkel vänder sig uppåt och den övre delen av skänkeln trycker in ännu mer i kinden eller nyper tag i kinden. Det beror lite på hur hårt man spänner sitt hackamore. Men allt det där slipper jag med mitt bettlösa träns.
Såhär gör du:
 
1. Ta bort läderdelen som sitter över nosryggen på ett hackamore och ta även bort remmen som går under (eller använd en annan rem som t.ex. en snokrem)
 
2. Klipp sönder en gammal/trasig grimma som du inte har användning för, du är ute efter 4 stycken ringar eller 2 ringar och 2 stycken "fyrkanter" som Liesma har på sitt träns på bilden. Har ingen betydelse om du har 2 ringar + 2 fyrkanter eller 4 ringar.
 
3. Trä på 2 ringar på den tunna remmen som ska gå under käken och knäpp remmen så att ringarna inte åker av.
 
4. Placera ringarna på varsin sida av den tunna remmen och trä på en av ringarna vid varje sida av den tjockare läderremmen. Som min fina bild visar så ska dom röda ringarna koppla ihop den blåa tunna remmen med den tjockare svarta remmen.
 
5. Innan du knäpper spännena på den tjocka (svarta på bilden) remmen så trär du på en ring till på varje sida så att du har 2 ringar vid varje spänne. Knäpp den tjocka remmen. Nu är själva "bettdelen" färdig.
 
6. Sätt fast sidostyckena från tränset i dom röda ringarna, alltså dom som håller ihop bettdelen. 
 
7. Fäst tyglarna i dom gröna ringarna som är "lösa". Klart!
 

Tänk på
att om du ska använda samma träns till bettlöst som du använder med bett så är risken stor att sidostyckena är för långa och det bettlösa hamnar för långt ner på hästens nosrygg och även om det är högst ovanligt så kan nosbenet gå av om det utsätts för kraftigt tryck. Korta därför alltid upp sidostyckena eller köp ett träns i en mindre storlek om du tycker att det sitter för långt ner när du provar det bettlösa. Liesma har full på träns med bett och cob spänt på sista hålet när hon har bettlöst.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0