Bruna ögonvitor

Något jag intresserar mig för mer och mer är naturliga behandlingsmetoder och att ta hjälp av naturen för att framkalla läkning osv. Sen jag gått med i olika facebook grupper och kollat runt på internet osv så har jag fastnat för en speciell sak: Bruna ögonvitor hos hästar.
 
Jag har aldrig tänkt eller uppmärksammat det förut, jag tror faktiskt inte att jag någonsin träffat en häst med vita ögonvitor, tills jag träffade Nasse. Hon har helt klara ögonvitor utan något brunt eller grumligt i och det har jag reagerat på.
 
Och varför får hästarna bruna/gula ögonvitor då? Det finns faktiskt väldigt många anledningar upptäckte jag när jag började läsa om det. Några av anledningarna är att hästen har problem med njurar, lever, organen är påverkade av tungmetaller från mediciner. Kan också ha med mask/parasiter att göra med mera. Oavsett varför hästen har bruna ögonvitor så är det något som inte står rätt till. Det är obalanser i kroppen som behöver rensas ut.
 
Vad kan man göra åt det om hästen har bruna ögonvitor? Ingemar Hasselqvist skriver "det jag skulle göra är att ge en ren utrensning med björk, inte underhåll utan 1-2 nävar färska björklöv/dag i 7-10 dagar, angelica/kvanne 7-10 dagar samt MSM." på facebook sidan Hovar mage och tarm. Nässla och maskros ska även vara utrensande.
 
Det känns som att jag är påväg att bli en örttant, vilket i och för sig känns helt okej även om jag bara är 17 år. Blir till att plocka nässlor och vänta in björklöven sen ska vi se om hästarnas ögon blir vitare. Nasse kommer också få en utrensning även om hennes ögon är vita.
 
 
Här ser ni att Nasses ögonvitor är vita, just på den här bilden är hon lite rosa i ögat eftersom hon kliade sig pga exem så nu är hennes ögon klarare än det där men jag hade ingen bra nytagen bild på hennes ögonvitor..
 
 
Denver har brunt i ögonvitorna men Liesma är värst, det finns inte det minsta vita i hennes ögon. Det förvånar mig faktiskt inte, många av orsakerna till bruna ögonvitor stämmer in på henne.
 
Varför är inte det här något man uppmärksammar oftare eller får lära sig om på ridskolor eller liknande? Det är ju ett väldigt enkelt sätt att hålla koll på hästens hälsa. Det känns väldigt konstigt att jag har gått omkring i hela mitt liv utan att reagera på att hästarna saknar ögonvita.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0