Bilrädd häst

Liesma är trafiksäker egentligen. Vi har blivit omkörda av bussar, ridit längs med länsvägen med massa långtradare, mött traktorer, crossar osv. Det har inte varit något problem tills hon blev halt första gången och hade vila i 2 månader. Efter det så exploderade hon när det kom bilar, men vi lyckades ta oss igenom det men nu är vi där igen. Hon är inte rädd, utan det är överskottsenergin som slår slint i huvet på henne. 
 
Jag känner att det blir en fara för oss båda och andra ute på vägarna, vi kan heller inte slappna av fullt ut eftersom vi hela tiden måste hålla uppsikt efter bilar. Jag har valt att hoppa av och leda när det kommer en bil och det inte finns någonstans att gå undan eller åt sidan. Men det känns inte som någon hållbar lösning, om jag möter 5 bilar på 10 minuter.. ja ni förstår själva, det blir ett jäkla hoppande upp och ner. 
 
Att leda förbi bilar är inget problem, då bryr hon sig inte eftersom matte är där och skyddar henne, allt som har med motordrivna fordon att göra fungerar så länge jag inte sitter uppe på hästen. Och jag vet att när hon har kommit igång mer och arbetas hårdare så kommer bilrädslan försvinna, men fram tills dess måste jag hitta en annan lösning.
 
Jag har en del idéer men om det är någon som har något tips så vi slipper gömma oss i skogen framöver så dela gärna med er? :D
 


Kommentarer
Shireelin

Frida gjorde ju så med Betty när hon skulle vänja henne vid trafik att hon gick ut till en ganska väl trafikerad väg och ställde sig först en bra bit ifrån och bara tittade på bilarna med Betty. Jag antar att du skulle kunna göra likadant fast att du sitter på. Så kortar du avståndet från vägen efter hand som hon vänjer sig och håller sig lugn trots att bilar kör förbi :)

Svar: Ahaa, det kan vi testa! Tack :)
Klara och Rebecca

2013-05-22 @ 10:37:15
URL: http://Shireelin.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0