19/5 fortsättning

Efter maten var det Liesmas tur, jag kände mig stressad och inte alls på humör. Regnet hängde i luften och det hade börjat blåsa ganska ordentligt. Liesma svarade med att vägra gå framåt när vi skulle in från hagen, vilket fick mig ännu mer omotiverad. Gjorde iordning Liesma snabbt för att hinna ut innan regnandet skulle börja. Nästan på en gång fick Liesma mig på bättre humör.
 
 
När vi travade så ställde jag mig i fältsits och Liesma var inte sen på att svara. Hon susade iväg i en svävande galopp, när det var dags att sakta av satte jag mig i sadeln igen och med röst och viktkommando så saktade hon av till skritt. Det är ganska coolt ändå, Liesma som 99 gånger av 100 reds på kort tygel förut, hängde i bettet och ökade så fort kontakten till bettet lättade lite. Nu saktar hon villigt av och kan ridas utan tygel, hand och betthjälper. Det tog ett år, men nu närmar vi oss ändå vårt mål.
 
Vi busade lite och ridturen gick ut på att träna galoppfattningar från skritt. Det var inte jag som reste mig från sadeln först, det var inte jag som skrattande ropade "kom igen då!" först, det var inte heller Liesma som fattade galopp först. Vi gjorde det exakt samtidigt, jag behövde inte göra nån galoppfattning, hon var redan igång. Våran relation har blivit så mycket bättre det senaste året, månaderna och veckorna.
 
Jag behöver inte slita sönder henne i munnen eller ständigt peta med skänklarna - för det var vad jag trodde att jag behövde då. Nu räcker det med att tänka något och jag får ett svar på en gång. Ridlärarna brukade säga "du behöver bara tänka trav på Namn" när man red någon av ponnyerna som var väldigt framåt. Jag håller med, tänker man på rätt sätt så är tanken det enda som krävs. Sen finns det vissa hästar som kan behöva extra stöd/motivation/hjälp utöver tanken ibland. Men att använda tanken som grundredskap tycker jag är bra.
 
Efter ridturen tvättade jag rent vattenkaret i hagen och satte mig på en sten för att vänta när vattnet fylldes på, vilket tar 100000 år. Hästarna stog några meter ifrån och plötsligt kom Liesma gående och jag tänkte att hon skulle dricka men nej, hon ställde sig bredvid mig och nosa på mig. Nasse och Denver kom också och ställde sig i en klunga vid vattnet, Liesma intog sin beskyddande ställning med halsen över mig innan hon somnade. Så jaa, där satt jag och väntade på vattnet medans dom sov. Ägnade en stund åt Nasse sen också eftersom hon inte fick komma in idag, hon är så gullig när hon kommer fram, hälsar och sen buffar hon till med snabeln på min överarm för att fråga om vi kan klia varandra.
 
 
Hoppas ingen har trott att mina hästar är normala, tråkigt att göra någon besviken isåfall hehe


Kommentarer
Elinpelin

Någon av dina söta hästar normala?! Hur skulle de kunna vara det när deras ägare inte är ett dugg normal?;) Men vad är det vi brukar säga?.. Att vara normal är ur tråkigt!

Asså dina hästar,dina inlägg,dina fina/galna hästbilder,DU gör mig så himla glad, glöm inte det! Nu ska jag banne mig ta min feta röv och komma till er!!<3

Svar: Sådan häst sådan ryttare, eller tvärt om haha ;) Va glad jag blir, jo det är nog dags att du pallrar dig hit nån dag (är ju även ljust på kvällarna nu) snart åker ju tjockis nr 3 <3
Klara och Rebecca

2013-05-22 @ 20:09:23
URL: http://elinnpersson.devote.se
Elinpelin

Ja nu ska jag pallra mig dit, verkligen!
säg inget meeeeer...blir lessen. men ska såklart och ta farväl av den 3 störda tjockisklumpen<3

Svar: <3
Klara och Rebecca

2013-05-22 @ 21:35:42
URL: http://elinnpersson.devote.se
Camilla

Härliga bilder!!

Snyggt träns :D

Svar: Tack :D inspirerades av dina träns!
Klara och Rebecca

2013-05-22 @ 22:17:31
URL: http://camillasss.blogg.se
Camilla

Bästa träns jag nånsin gjort!!! Nu kan man ju återanvända och göra träns av det mesta haha. Gamla grimmor, för stora nosgrimmor och såklart rida i vanliga grimmor också. Kul att jag kunde inspirera dig :D

Svar: Ja och dom är skonsamma för hästen också! Ja tack så mycket för inspirationen :D
Klara och Rebecca

2013-05-22 @ 22:22:27
URL: http://camillasss.blogg.se
Camilla

Precis och ger inga mixade kommandon och är otroligt milda att rida med.

Svar: Exakt! Fast det gäller att ha en häst som lyssnar på sits och rösthjälper, Liesma hade struntat fullständigt i mig om jag ridit henne med ett sånt här milt träns för ett år sedan eftersom jag red klassiskt då :)
Klara och Rebecca

2013-05-22 @ 22:29:53
URL: http://camillasss.blogg.se
Camilla

Precis samma för mig för ca 1,5 år sen började jag skola om min häst till bettlöst. Jag hade inte trott i min vildaste fantasi att jag skulle kunna rida på så här milt bettlöst då.

Svar: Samma här!
Klara och Rebecca

2013-05-22 @ 22:44:09
URL: http://camillasss.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0