Sadelgjordar

Använder ni sadelgjordar med resår eller utan? Vad tycker ni är bäst?
 
Jag har alltid tänkt "sadelgjord som sadelgjord", tills jag läste nånstans att sadelgjordar med resår skapar ett ständigt tryck på hästen eftersom den drar ihop sig hela tiden, till skillnad från en sadelgjord utan resår.
Med en sadelgjord utan resår så lättar det på trycket när hästen andas ut och sadelgjorden fortfarande är i samma läge som vid inandning. En sadelgjord med resår följer med hästens magrörelse och fortsätter trycka även vid utandning.
Jag vet inte om det är någon stor skillnad eller om det påverkar hästen på något sätt men jag har lagt resårgjordarna åt sidan :)
 
/ Klara


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0