Ryttare som inte lyssnar

Något som gör ont är att läsa/se/höra om är ryttare som inte lyssnar på sina hästar när dom försöker tala om att något är fel. Istället klassas hästen som bråkig eller dum när "bråkigheterna" egentligen beror på ryttaren, hade ryttaren lyssnat på hästen så hade den bråkiga situationen inte behövt uppstå. 
 
Ofta kommer det här med vem som ska vinna in i bilden när sånna här situationer uppstår. "Hästen måste förstå vem det är som bestämmer" eller "han måste förstå att han inte kommer vinna". Om man nu kommer till en sån här "vinna/förlora-situation" så tycker jag att det gått för långt. Då borde man börjat lyssna på hästen för väldigt länge sen för uppenbarligen så är man såpass dålig som ledare över hästen att hästen inte respekterar en som ledare och därför utmanar om ledarrollen.
 
Men värst av allt tycker jag om ryttare som bestraffar hästarna när dom försöker förklara för oss. Tänk dig själv att du försöker förklara att du har ont för någon som pratar ett annat språk och när denna någon inte förstår så blir du slagen. 
 
Hästen är inte bråkig utan orsak, ofta ligger det smärta och obehag bakom. Tänk på att hästar är flyktdjur och biter hellre ihop än visar när dom har ont eftersom det är en levnadsinstinkt. Hur mycket smärta måste vi då orsaka våra hästar för att dom ska börja säga ifrån? Mycket.
"Tyvärr så innebär det att vi kan vara bryska och hårdhänta och tro att det vi gör ej smärtar hästen. Vi kan sätta sporrar med tryck mot revben, rycka i tygeln och ha utrustning som ligger så illa så klockorna stannar eller musklerna domnar bort. Hästen säger inget. Den "beter sig illa" istället.
 
Hästar SMÄRTREAGERAR istället för att skrika aj. När det tar ont agerar de på speciella sätt som det är viktigt att ha kännedom om för att kunna bedöma om det man gör med hästen upplevs som smärtsamt av den:

 - FRUKTAN - blir ängslig, oförutsägbar, het, nervös, spänd, får panik

- VILL FLY - svår att få stopp på eller stanna av, rusar genom hinder, rusar mot bettet

- BRÅKAR - sur, arg, backar, bockar, försöker bestämma, argumenterar och går emot

- BLIR BLOCKERAD - går ej framåt, bunden till flocken, vill ej lämna gården, vägrar hoppa, vill ej rygga, parkerar, beter sig som en åsna

Smärta kan även orsaka fysiska besvär från ex magen.http://www.kerstinkemlen.se/blog_96.html

Ta reda på orsaken till varför hästen krånglar istället för att ta det som att den bråkar!
 
 


Kommentarer
Shireelin

Sant så sant, senast idag stötte jag på ett sådan inlägg och jag försökte lite snällt säga att du kanske ska lyssna på hästen och vad den försöker säga, det finns ju faktiskt inga dumma hästar. Men då var det ju såklart direkt taggarna utåt som om jag hade påstått att både hon och hästen var dumma i huvudet och jag visste ingenting och kan ju inte dömma efter ett inlägg osv.osv jag försökte bara ge henne ett exempel på hur man kan skona dom från deras bråkiga relation men det var hon tydligen inte öppen för:/

Svar: Vi läste antagligen samma inlägg, tänkte också skriva som dig men jag gjorde aldrig det just för att jag kände på mig att hon inte skulle ta åt sig av det. Bra att du gjorde det iallafall men synd att folk inte vill lyssna.. :/
Klara och Rebecca

2013-03-18 @ 22:16:26
URL: http://shireelin.wordpress.com
Shireelin

Ja, jag visste i princip att det skulle vara den reaktionen jag skulle få, men jag slutar aldrig riktigt hoppas på att det finns lite tro på mänskligheten kvar även om det ser mörkt ut... Man kan ju hoppas att hon tänker över det jag skrev ändå fast än hon tycket jag var dum.

Svar: Fortsätt så tycker jag! :)
Klara och Rebecca

2013-03-19 @ 18:44:52
URL: http://shireelin.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0