Mugg

Hur många av oss har inte hästar med mugg eller känner någon med häst med mugg?
 
Jag hade. Liesma fick mugg innan jag köpte henne och jag fortfarande var medryttare på henne. Den blev så kraftig och infekterad så ägaren behövde ta kontakt med veterinär. Efter att hon hoppade på tre ben några dar så började den sen gå över, men sedan dess så har hon alltid haft en liten skorpa i karleden tills sommaren 2012, då hon fick av sig skorna.

Jag har lärt mig nu att hästar med mycket slaggämnen i kroppen ofta får utslag/inflammationer i karleden = mugg. När Liesma fick av sig skorna och blodcirkulationen sattes igång så fick hon även bort dom här slaggämnena ur kroppen och muggen försvann. Hon har nu varit muggfri från dess förutom nån skorpa som kom i höstas men som försvann efter några dagar av sig själv. 
 
Bildkälla: http://www3.ridsport.se/Hastkunskap/Hall-din-hast-frisk/Utslag/
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0