Longeringssystem

"Ju mer du spänner in hästen, desto spändare blir den" är något jag fått höra och läsa många gånger sen jag började söka mig in på den naturliga hästhållningen. 
 
Dom klassiska ryttarna som jag varit i kontakt med tvekar däremot inte att sätta på sina hästar all möjlig utrustning och spänna in dom så fort det gäller longering eller att hästen visar minsta tecken på att inte "gå i form". 
 
 
Det jag lärt mig är att med ett sånt här longeringssystem så tvingas hästen att gå i "rätt form". På bilden ovan ser ni den blåa delen som går runt hästens bakdel, den delen dras bakåt när hästen går (alltså i bakbensrörelserna). Den blåa delen är kopplad till bettet som ni ser. Varje steg som hästen tar så rycker det till i munnen pga den här konstruktionen. Även om det inte behöver vara mycket som den dras bakåt så känner hästen av det, och det hästen gör för att slippa obehaget i munnen är att trycka ihop sig och "gå i rätt form". 
 
Det ser ut som att hästen jobbar jättebra med ett sånt här longeringssystem men sanningen är den att för varje gång hästen jobbas i ett sånt så blir den spändare och spändare. Den spänner sig för att vara på sin vakt för att inte få ont. Tamhästar får verkligen stå ut med mycket. Det här är en träningsmetod med smärta.
 
Jag skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att använda en sån här, men tyvärr är det väldigt vanligt idag. Vi söker så snabba lösningar som möjligt och struntar ofta i vad det innebär för hästen.
 
/ Klara


Kommentarer
Myggan

Helt sjukt...Vem kommer på alla dessa ideér egentligen?

Svar: Både pessoabetten och pessoa longeringssystem har jag för mig att Pessoa-släkten "uppfunnit", betten sägs det att dom ångrat sig för.
Klara och Rebecca

2013-03-15 @ 18:00:48
URL: http://nordwest.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0