Djur med eller utan känslor?

Ni vet dom här som säger att djur inte har känslor? Har dom ens varit i närheten av ett djur?
 
Jag är helt övertygad om att djur har känslor, även om dom kanske inte känner på exakt samma sätt som vi gör. Jag har läst att hästar kan känna igen varandra även om det gått 10 år sen dom sågs sist, men självklart så spelar det en stor roll hur nära hästarna stod varann, precis som för oss människor. När Liesma skulle släppas ihop med sina shettisar igen efter ett halvår så sa många att "nä dom kommer inte känna igen varandra, hästar funkar inte så" och jag kände mig nästan dum som trodde tvärtom.
 
Så när dagen kom och Nasse blev den första att släppas ihop med Liesma, ställde hon sig under Liesmas hals på en gång, utan att hälsa, utan att så mycket som nosa på varandra. Och under halsen på en häst är man ranglåg. Känslan jag fick var att Nasse visste redan att Liesma stod över henne i rang, dom kände igen varandra, och att Nasse sen reagerade totalt annorlunda mot Denver vid ihopsläppet stärkte min känsla ännu mer.
 
Och vi har väl alla läst, hört eller varit med om en häst som slutar äta för att bästa kompisen flyttar eller dör? Hästar som gnäggar så fort den ena av dom tas ut från hagen, men inte ens lyfter huvudet när en annan häst lämnar hagen? Varför skulle dom reagera såhär om dom inte hade känslor?
Denver och Liesma är så tajta och det är det som gör det så svårt att låta Denver åka, för att jag är rädd, rädd för hur Liesma kommer reagera. Det valet är det största svek jag nånsin har gjort och kommer göra mot Liesma, och det gör så förbannat ont.
 
Alltid tillsammans:
 
Jag har alltid sagt att jag inte förstår hur man kan ha fler än en häst, för man kan inte älska dom lika mycket och det är orättvist om dom blir älskade olika mycket. Man har alltid en favorit.
Och nu står jag här med 3 hästar och jag tror fortfarande inte att man kan älska dom lika mycket - på samma sätt. 
 
/ Klara
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0