Att dela upp valacker och ston

Något som är väldigt populärt är att dela upp valacker för sig i en hage och ston för sig i en hage. Varför? Jo för att det sägs att det blir lugnare och det kan det säkert bli för vissa, men hur naturligt är det för hästarna?
Jag själv har aldrig sett något positivt med det. Där Liesma stod innan hon flyttades hem var valacker och ston separerade, förutom i en hage. Vilken hage funkade bäst? Den blandade såklart.
 
Det enda "positiva" var väl att Liesma gick med några riktigt stoiga ston som motade, vallade, frös ut och attackerade henne osv. Kort sagt; Liesma blev mobbad och det ledde till ena hältan efter den andra. När hon blivit bra och släpptes ihop med stona igen så blev hon halt på nytt. Till slut fick hon en egen hage men hältan satt kvar. Och det var så vi fick reda på att hon var sned i bäckenet mm. Det var Liesmas skador som fick mig att börja tänka på ett annat sätt, jag insåg att den klassiska hästhållningen och ridningen inte håller i längden. 
Antagligen hade jag aldrig ändrat inriktning och kommit såhär långt inom hästhållningen om det inte vore för Liesmas tid i helvetet. Sorgligt men sant.
 
Det jag sett av uppdelningen av ston och valacker är att stona blir mer stoiga, valacker blir mer hingstiga. Staket drogs sönder mellan hagarna, hästarna funkade inte tillsammans. Ingenting som jag märker av på Liesma, Nasse och Denver eftersom dom går ihop. Liesma gick även med 2 valacker i förra stallet när hon precis kom dit, var inget problem då heller. 
Alla stall jag varit i som har blandade hagar har inte haft några problem. Ston och valacker (hingstar) har ju inte samma uppgifter i flocken, inte konstigt att balansen rubbas och kaos uppstår om man skiljer dom åt.
 
Men än en gång var hästmänniskan framme med en "otroligt smart och enkel lösning", eller? 
 
 
/ Klara


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0