Täcke eller inte?

Bildens källa: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=528346770543307&id=133169570061031&set=a.133170206727634.19773.133169570061031&refid=8&_ft_=qid.5840841471283938198%3Amf_story_key.5738988205072869648
 
Det är alltid diskussioner om det mesta i hästvärlden.
Det här med att ha täcke eller inte på sin häst är en av alla diskussioner. Jag tycker att man ska gå efter varje hästs behov, vissa hästar behöver aldrig ha täcke och andra mår bättre av att ha täcke vissa tillfällen. Men det här med att alltid ha täcke på sin häst, olika täcken året om, nääää det är jag ganska emot (om det inte gäller eksemhäst). 
Om hästen har tillgång till vindskydd/lösdrift och fri tillgång på grovfoder och sedan klarar sig på det utan täcke så tycker jag att det är onödigt att sätta på täcke. Hästen vill vara naken om den kan, det är det den är gjord för, men självklart, vissa hästar behöver täcke.
 
Mina hästar går utan täcke i år även när det är -20 grader. Jag provade ha täcke några gånger i början av vintern när det var t.ex. snöstorm, men de gånger de kom in från hagen när de haft täcke så var Liesma kall om ryggen och ömmade. Denver var det ingen skillnad på så jag beslutade att de får gå utan täcke så länge de inte visar obehag osv. 
Jag kan ärligt säga att Liesma aldrig varit så fräsch i kroppen som i år när hon gått nakenfis hela året (2012-2013). Förra året (2011) hade hon fodrat täcke redan i september/början av oktober för att "det ska vara så". Och i år har hon även fått en skapligt tjock vinterpäls för att vara halvblod. 
 
Sen får jag ofta höra människor som säger att hästen fryser när deras päls står upp, men nej så är inte fallet. Det är hästens sätt att reglera värmen, samma sak som när hästar "huttrar" för att hålla värmen. Det betyder inte att dom fryser, dom är oftast helt obesvärade av det men vi tolkar det som att hästen skakar av kyla. 
 
Visste ni att halstäcke inte hjälper? Hästen utstrålar mest värme från "stora" kroppen där de flesta organ finns inuti, så att om hästen fryser så är det bara nödvändigt med ett vanligt basic-täcke. Halstäcken skaver bara av manen..


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0