Skabbiga häst

Liesma ser verkligen skabbig ut just nu, den sista vinterpälsen börjar släppa på halsen så det är bara ett tunt lager vinterpäls där. Det här gör att hon ser skallig ut eftersom det är så stora skillnader på hennes sommar och vinterpäls. Vinterpälsen är väldigt mörkbrun medans sommarpälsen är ljusbrun. Efter att jag hade kliat henne en stund på halsen så var hon randig efter mina fingrar! Ush, hon är alldeles fläckig, får gå igenom henne ordentligt med ryktsten och piggborste i helgen!
 
 
 
 
Tänk att hon ska gå från det här:
 
 
Till det här:
 
(Lägg märke till hur Liesma går på understa bilden..)
 
Förresten, är det nån som ger extra b-vitamin under fällperioden? Märks det någon skillnad? 
Jag gör inte det, har hört (inte säker att det stämmer) att hästen måste få b-vitaminen året runt för att det ska göra någon skillnad, därför får dom inget extra vid fällning/pälssättning. 


Kommentarer
Camilla

Min häst blir också röd på sommaren och är mörk på vintern. Wotis är också superskabbig just nu och det blir inte bättre av att han rullar sig och blir en dammhög också.

B-vitamin är bullshit hästar producerar överskott av b-vitamin i sina tarmar. Även Biotin är bullshit till hovarna det är också en b-vitamin. Enda gången en häst kanske behöver b-vitamin är om den har diarre då tarmfloran är störd. Så det är inte så konstigt att man inte märker skillnad. Stora skillnaden som jag märker på våra hästar är att de äter mycket mer hö under pälsfällning/sättning.

Svar: Tack för den informationen! Kul att våra hästar liknar varandra i så många grejer hehe ;)
Klara och Rebecca

2013-04-27 @ 22:56:46
URL: http://camillasss.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0