Måste hästen ridas hela veckan?

Hur ofta måste en häst bli riden? Jag var nästan för inställd på att Liesma skulle motioneras dagligen eftersom hon blev en tickande bomb (vilket hon alltid är men hon blev en extrem sådan) om hon fick vila. Vanliga situationer som kunde uppstå förvandlades till risker istället dom dagar hon var lite för mycket på tårna.
 
Men idag spelar det mig inte så stor roll hur motioneringen ser ut, våran relation är starkare än överskottenergin hon samlar på sig och dessutom har hon lugnat ner sig otroligt mycket!
 
Men en sak funderar jag fortfarande över? Hur ofta rids era hästar? Tycker ni att det är ett måste att hästen ridas varje dag? Just nu skrittas Liesma varannan dag (ca 10-15 minuter uppsuttet och lika länge promenad) i igångsättningen och varannan dag jobbar vi från marken och gör olika övningar.
Överlycklig som fick skutta lite under igångsättningen, hon var ju tots allt hopphäst innan allt börja krångla..
 
Jag tycker och tror att man får en bättre relation om man inte bara rider utan lägger in andra aktiviteter (känns ganska självklart nu när jag skrev det?). Och då utvecklas ju både häst och ryttare snabbare i ridningen, allt blir bättre. Och om man dessutom har en bättre relation och känner sin häst bättre så vet man hur man ska hantera/lösa situationer som uppstår och många gånger kan man nog undvika en hel del problem pga en bättre relation.
 
Jag tror att jag kommer fortsätta variera motioneringen av mina hästar även i framtiden och lägga in markövningar flera pass i veckan. Kanske håller dom bättre då också om dom slipper bara omkring på oss varenda eviga dag? Kropparna får ju vila och återhämta sig.
 
/ Klara


Kommentarer
ShireElin

Jag rider väldigt olika mycket varje vecka,vissa veckor rider jag näst intill varje dag och andra rider jag inte alls(men arbetar från marken istället såklart). Men en normal vecka försöker jag få in minst ett pass från marken, två paddockpass och en uteritt + en dag till med lättare eller mer krävande aktivitet beroende på hur hårt han har gått och en dags total vila :)

Svar: Låter som en väldigt bra blandning! :)
Klara och Rebecca

2013-04-12 @ 22:30:58
URL: http://shireelin.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0