Att parkera hästen

 
Nånting jag tycker vi hästmänniskor är dåliga på är att lära hästen att stå stilla när vi ber om det. I stallgången binder vi upp dom i båda sidor av grimman, hästen har inte så mycket att välja på. När vi leder hästarna i grimma/träns är vi väldigt noga med att alltid hålla i hästen om vi inte är innanför 4 väggar.
 
Sen finns det hästmänniskor som lägger ner tid och grundarbete på just att få hästen att stå stilla på kommando utan att den ska behöva vara fastbunden någonstans. Man ska kunna parkera hästen någonstans och gå en bit därifrån utan att hästen traskar iväg på en egen upptäcksfärd.
 
Något som många använder sig av är att släppa ner repet i marken som på bilderna. Det är ett slags kommando för "stanna där du är", och om hästen vill hålla sig sysselsatt medan man själv håller på med nått en bit bort så kan den stå och pilla med repet.
 
 
Börja träna på sånt här på ett inhägnat område ifall hästen skulle springa iväg från dig, öka avståndet och tiden du är borta från hästen. Jag sätter upp handen som ett stopptecken innan jag går, men andra kommandon funkar ju såklart.
 
/ Klara


Kommentarer
Shireelin

Att stå stilla är något som Pucko har svårt för, speciellt om han inte har något att göra och bara ska stå stilla. Det är extremt svårt när man är en nyfiken prick som Puckofant ;) Vi jobbar på det men ibland är det svårt ändå, så kanske att jag skulle testa den där metoden med repet då kanske :)

Svar: Är många hästar som har svårt för det. Liesma kan vandra runt hur som helst när hon inte har repet i marken, men när det hänger i marken så är det väldigt sällan hon går iväg och jag har varit väldigt dålig på att träna just stilla stående på kommando så hon är ju inte jättevan ändå men det funkar :) Prova!
Klara och Rebecca

2013-04-09 @ 20:09:23
URL: http://shireelin.wordpress.com
Ellinor

Fast detta är ju ingenting som går att tillämpa på tex. en tävlingsplats. Hemma, på inhägnat område när man bara riskerar sig själv och hästen - fine. Jag fortsätter hålla i min häst, hon är full utav instinkter som säger åt henne att fly från vad hon än upplever som ett hot, och det hindrar inte en ground tie.

Svar: Nej det har du helt rätt i, jag skulle också hålla i mina hästar om jag var på t.ex. en tävlingsplats. Inlägget syftar på "vardagliga vanliga miljöer" :)
Klara och Rebecca

2013-04-10 @ 15:05:15
URL: http://felfri.me


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0