Viktens betydelse

Vår idé om ridning är ganska logisk, lär dig hur hästen tänker och beter sig, och hantera den utefter det.
 

2. Ridning med vikthjälper - Testa själv: Ställ dig upp, med båda fötterna bredvid varandra och blicken rakt fram (för att göra det tydligare kan man kolla neråt). Tänk dig att du ska börja gå och lyft sakta ena benet för att ta ett steg framåt, tänk på att göra det sakta. Precis innan steget, innan du hunnit lyfta benet så ska du känna att du lutar dig framåt och din vikt sitter i "framsidan" (om du gjort rätt vill säga). När du sedan tar ett steg framåt så fångar du upp din egen vikt. Det här lärde jag mig av John Moore och allt bara föll på plats när han förklarade.
Samma sak när du går baklänges eller när du svänger, du lutar alltid din vikt åt det håll du ska åt och fångar sedan upp dig själv genom att flytta fötterna åt samma håll. Prova
 
Det jag vill få fram med det här, är att vi ska ta med oss det här upp på hästryggen. Hästarna känner när en fluga landar på deras rumpa så dom känner tydligt av när vi flyttar vikten när vi sitter på deras ryggar. Men om det nu är någon som läser det här, går ut i stallet, provar och det inte funkar så är jag inte förvånad. För många av dagens klassiska ridhästar har lärt sig att ignorera dessa vikthjälper för att ryttaren inte kan, vet, eller av någon annan anledning använder dessa fel. Det här vet jag, för jag har själv gått från att rida klassiskt till att utveckla min egen ridstil, tillsammans med Liesma, och det här med vikthjälper var inget hon förstod från första början utan det är något vi tränat och fortfarande tränar på att lyssna till.
 
På clinicen jag var på med John Moore så frågade han en ryttare (fast på engelska såklart):
John: Varför sitter du så upprätt?
Ryttaren: Därför att min dressyrtränare säger det.
John: Men vad har det för syfte? Har du frågat varför du ska sitta sådär?
 
Det John sedan förklarade var, att när man är rak i ryggen så är man i en neutral position, man ber inte hästen att gå framåt, bakåt eller åt sidorna. Det enda man ber hästen om är att stå där den står och vänta på nästa kommando. 
 
Klara och Liesma - eftersom Liesma är ganska grön med backningarna
på "det här sättet" så är Klara övertydlig när hon höjer handen för att
förbereda Liesma på att backa, men som ni ser är "tyglarna" fortfarande glappa. 
Sedan lutar hon sig lite mer bakåt än vad som behövs på en van häst.
(syns dåligt pga vinkeln bilden är tagen i)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0