Hakuna Matata

2011: Liesma var från en början väldigt omusklad och mager (förutom bukmagen efter fölen). Revbenen var synliga och hon var väldigt benig över ryggen.
 
Det är inte världens bästa bild men men, tittar man noga ser man att hon är som en pinne över ryggen:
 
2012: Hon musklade upp sig ganska fort när hon sattes igång efter hältan och började lägga på sig när vi flyttade hem henne. Den här bilden är tagen när hon varit under igångsättning ca ett halvår efter kotledsinflammationen. Inget hårt arbete men ändå en så fin förändring i kroppen. Men det mesta beror nog på att hon började slappna av och trivdes i sin nya flock till skillnad från innan. 
 
 
Sen en bild (inte världens bästa..) från i höstas, över ryggen där man ser att hon inte är en pinne längre:
 
 
2013: Och nu några månader senare har hon blivit ännu mer musklad (och även blivit lite väl rund kanske)
Jag har inte använt mig av några hjälptyglar, spänt in henne, tvingat henne med korta tyglar och pådriv av skänklarna att jobba i form eller något sånt. 
 
Och vad är då den hemliga ingrediensen till att hon byggt så mycket muskler och blivit så mycket bättre?
- Jag började rida henne på ett helt annat sätt, sålde dressyrsadeln och körde på bomlöst istället. Gav henne fria tyglar så att hon på så sätt kunde hitta balansen och styrkan att bära upp både henne själv och mig på egen hand. Självklart fick jag hjälpa henne ibland men jag skulle vilja säga att det här resultatet har hon kommit fram till själv. Jag tror också att avskoningen och att hon går ute dygnet runt och kan röra på sig hela tiden har hjälpt till mycket. 
 
Sen finns det ju dom som inte tror att en häst kan bära sig själv och en ryttare bara sådär, men för oss har det funkat. Visst har jag haft tur eftersom Liesma har ett väldigt bra steg i grunden osv, men jag tror dom klarar mer på egen hand än vad vi tror, bara vi ger dom lite tid och hjälper till om det behövs eftersom det inte är naturligt att ha en ryttare på ryggen. Men då behöver dom friheten att sträcka ut halsen och inte ridas med mulen 5 cm från bringan, överdrev jag vet men ni förstår vad jag menar. 
 
Jag tänker såhär och det vet jag att även Becca gör: Hästen är ett flyktdjur och vill ju därför hålla sig frisk och utan skador. Därför tycker jag att hästen borde själv sträva efter att bära upp både sig själv och ryttaren för att den känner att om den går och svankar med ryggen som ett U så kommer den få problem och bli skadad/ha ont och deras överlevnadsinstinkt borde säga att den inte kommer överleva då. Så därför tror jag att om man ger hästen möjlighet så lär den sig ganska snart att bära sig (gäller absolut inte 100% av alla hästar men jag tror det skulle funka på många). Det har funkat och funkar fortfarande på mina hästar.
 
/ Klara


Kommentarer
Elin

Det är faktiskt en stoor skillnad på henne, det är jätte kul att se att ni kommer till något positivt :D <3 Stolt över er! <3
Kraaam

Svar: Tack, det värmer! :)<3 Kraaaaam
Klara och Rebecca

2013-01-29 @ 20:46:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0