Foder

Mina hästar har fri tillgång till bra hö i hagen, att jag valt att ha det så är för att hästar är gjorda för att äta nästan hela dygnet, ungefär 16-18 timmar/dygn. En häst som står utan mat blir lätt stressad och utvecklar beteendestörningar (speciellt om den står i box). Att alltid ha mat i hagen gör också att hästarna kan äta när dom själva vill, till skillnad från när hästar portionsutfodras och alla står och äter tills maten är slut. 
 
En annan sak jag lagt märke till, är att det är aldrig något bråk eller tjaffs runt maten. Hästarna vet att det finns mat så det räcker åt alla och ingen kommer bli utan. Fast detta beror mycket på hur flocken ser ut i hagen, om det är en fungerande flock eller inte. I stallet jag hade Liesma inhyrd i förut så hade hästarna fri tillgång på grovfoder i hagarna men det var ändå mycket tjaffs och motande runt maten, på morgnarna framför allt. Varför det var såhär ser jag två anledningar till:
 
1. Hagindelningen var inte felfri, det var inte alla hästarna som blev placerade med varandra som fungerade ihop. Dessutom var hästarna tvugna att äta från samma hö/ensilagebal, alltså var det hästar som inte fungerade ihop som var tvugna att äta tillsammans på väldigt nära avstånd till varandra. Då förstår väl nästan vem som helst att det kommer bli tjaffs, och dom hästar som är lägre i rang blir omkring motade och får äta när resten blivit mätta? En enkel lösning på detta hade varit att placera ut mat på fler ställen i hagarna med ett bra avstånd mellan så att hästarna inte behövde stå packade vid foderhäcken.
Men det bästa hade varit att även se till så att alla hästarna trivdes med kompisarna i hagarna och inte bara placera ut dom där det passade bäst för en själv.
 
2. Många av hästarna fick alldeles för lite grovfoder i boxarna under nätterna. Då är det ganska självklart att dom kastar sig över maten så fort dom kommer ut på morgonen och försöker mota bort dom andra. Och lösningen på det här "problemet" är ju också väldigt självklar, mer hö i boxen.
 
Sen det här med att ha hönät eller inte - jag tycker att hönät är bra eftersom det förlänger ättiden för hästen, minskar foderspill, maten räcker längre och minskar tuggorna osv. Om man ska använda sig av hönät eller inte är helt upp till en själv, jag använder det inte i dagsläget men jag har tänkt på det många gånger. Anledningen till varför jag inte använder hönät just nu är att dom hönät jag varit i kontakt med (olika storlekar men framför allt storbal) har hästarna alltid bitit hål på nästan på en gång och äter sedan ur hålet och då är ju själva idéen med såkallad slowfeeding inte fungerande längre.
 
Sen eftersom jag har en liten ungshettis som ska undersöka precis allting så är jag rädd att hon ska fastna och göra sig illa, även om hålen i nätet är små. Och den tredje anledningen är att Liesma under nästan två år var underviktig, fast hon hade fri tillgång på grovfoder även i boxen, avmaskad osv. Så fort hon blev hemflyttad våren 2012 märktes det att hon trivdes till skillnad från förra stallet och hon började gå upp i vikt nästan på en gång, och nu går hon första vintern ute dygnet runt och jag vill verkligen inte att hon ska börja tappa hull nu när hon blivit så rund och fin.
 
Såhär ser skruttan ut idag, ganska lagom enligt mig.
 
Jag har faktiskt hellre en lite för tjock häst än en lite för smal häst, en tjock häst är enklare att rätta till har jag insett efter allt slit med att få Liesma att gå upp i vikt.
 
Och sist men inte minst, vad jag ger hästarna utöver hö:
I hagen finns en salt/mineralsten för häst och så får hästarna dagligen sina vitaminer och mineraler utblandat med en näve (olika stor beroende på vilken häst) proteinpellets. 
 
 
Vi köpte den här i somras för att prova och den funkade bättre än jag förväntat mig så vi använder oss fortfarande av den och hästarna ÄLSKAR den!
 
Ni vet väl om att forskare har kommit fram till att tävlingshästar klarar sig utmärkt på bara (bra) grovfoder? Så varför ska vi proppa i våra hästar en massa kraftfoder när dom inte ens är i närheten av en tävlingshästs prestationsnivå?
/Klara
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0