Hovbölder

När hästar får hovbölder brukar det bli världens grej av det.
 
 
När Liesma fick hovböld och hon stod inackorderad i stall så blev reaktionen ganska stor och jag fick veta att jag var tvungen att ringa hovslagare/veterinär på en gång som kunde verka upp hovbölden för den fick absolut inte gå upp av sig själv för då skulle det ta längre tid för den att läka.
Idag vet jag att det här inte stämmer och jag väljer hellre att låta hästen läka bölden av sig själv utan att någon skär upp halva sulan på den.
 
Det tar längre tid för hoven att läka efter att en hovslagare/veterinär tagit upp bölden än om bölden får gå upp av sig själv. Men det säger ju sig självt tycker jag, eftersom en H/V lämnar ett stort hål i sulan efter sig, och det är sedan den sönderskärda sulan som hästen ska gå på, aj?
 
Såhär kan det se ut efter en hovböld som gått upp av sig själv, kan ibland vara svårt och se:
 
Eller såhär, uppverkad av veterinär/hovslagare:

20111123-163611.jpg
 
Om du var häst, vilken metod skulle du välja?
 

I vissa extrema fall så kan det säkert vara nödvändigt att skära upp en böld, men hästen läker mycket bättre på egen hand än vad vi tror så jag tycker att vi ska ge dom en chans.
 
Bildkälla 1: http://2.bp.blogspot.com/-7t9466uidHM/UO6NzsJJ4fI/AAAAAAAABfk/lD_JYPFpBxc/s1600/20016_10151404443203767_1574137681_n.jpg
 
Bildkälla 2: http://linnebergstorp.se/wp-content/uploads/2011/11/20111123-163611.jpg


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0