Ridskolor..

Fick ett meddelande från min kusin när hon var på teorilektion i veckan, hon skrev att ridlärarna red och undervisade medans eleverna tittade på. Och så fanns det några fyrbenta individer som gick med tungan utanför munnen och en tjej hade frågat ridlärarna varför bara några hästar gjorde så. Ridläraren/na hade svarat att "det är bara något de gör, eller en vana de har". Utan mig hade hon aldrig vetat att det här är fel, sa hon sen.
 
Jag blir både ledsen, frustrerad och irriterad över sånt här. Om ridlärarna inte lär ut rätt kunskap, hur ska dom "nya" ryttarna lära sig rätt då? Ska ridskoleelever vara tvungna att ha kontakter utanför ridskolan för att lära sig "rätt"? Tyvärr så har ju dom flesta utanför ridskolan en gång i tiden också varit ridskoleelever och därför tror på ridskolornas undervisning och kunskap. Jag börjar bli riktigt trött på det här, forskning visar vad hästar utsätts för enligt ridskolors (givetvis inte alla) och den klassiska ridningens (hästar råkar illa ut i andra grenar också ofc) metoder och filosofi, ändå görs ingenting? Ingen förändring överhuvudtaget! Människor är hemska och jag skäms över att vi tror att vi har rätt till att göra som vi gör. 
 
Jag ska försöka komma på nånting som kan reta gallfeber på många, men hästmänniskorna måste skakas om och vakna. Det är år 2013 nu, varför hålla fast vid medeltidsmetoder?
 
 
Den här vackra målningen hittade jag på min dator för ett tag sen haha, bara för att liva upp inlägget lite


Kommentarer
ShireElin

Håller med dig, det är synd att så många heller fast vid sånt som egentligen bara är traditioner :/

Svar: Ja det är riktigt synd speciellt när det finns fakta som visar att hästarna mår dåligt av traditionell ridning/hästhållning :(
Klara och Rebecca

2013-05-23 @ 20:34:04
URL: http://shireelin.wordpress.com
Myggan

Good point...
Många hävdar ju att det bara är barn och att man inte kan kräva för mycket men precis som du säger: Varför inte göra rätt från början?
Det kommer väl gynna alla i framtiden, hästar som människor. Varför ska man lära barn att dra i tygeln betyder stanna och banka i magen betyder framåt? (ett exempel) Varför ska man börja med att lära sig det och SEN ska man skola om sig till något annat?
Så många frågor och så lite svar.

Svar: Det är riktigt synd att det fortfarande är såhär :(
Klara och Rebecca

2013-05-23 @ 21:13:56
URL: http://nordwest.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0