Dagen efter

Kom på igår kväll att jag skulle skärma av en del av hagen som ridbana tills den riktiga ridbanan är fixad, varför jag inte tänkt på det tidigare är ett mysterium även för mig. Tyckte det blev riktigt bra så kanske att den riktiga ridbanan får bli där också, vi får se. Tyvärr så är det ett "vattenhål" i ena hörnet och jag vet inte om det går att göra så mycket åt det. Morfar dikade ur det och så ska vi lägga över flis för att se om det funkar så kanske vi grusar sen.
 
Kommer hållas öppet när jag inte använder den så att hästarna kan beta därinne precis som förut :)
 
Idag har jag även haft ett plåster på mig, ett stort brunt fyrbent plåster. Det märks att hon inte mår helt okej, så fort jag rörde mig nån meter så var hon ifatt mig. Så fort jag befann mig i hagen (vilket jag gjorde ungefär 4 timmar idag) så var hon bredvid mig på en gång. Visst är det gulligt att hon är så kontaktsökande men det är inte hennes vanliga jag, men det går förhoppningsvis över. Hon äter och dricker iallafall som hon ska.
 
Tog in båda två samtidigt och putsade lite på dom, jag vet inte varför men det känns inte bra att skilja på dom just nu. Iallafall så markerade Nasse på höger fram även i hagen idag så förhoppningsvis är hovbölden påväg ut snart. Hon var även lite varmare i höger nu och reagerade när jag slog med hovkratsen vid det yttre traktstödet. Alltså tyder allt på att det är en böld. 
 
Hon börjar bli riktigt fin nu!
 
Väldigt logiskt egentligen att det uppstod en hovböld nu, hästar som går igenom övergången från skodd till barfota får ofta hovbölder eftersom blodcirkulationen kommer igång och massa slaggprodukter ska ut ur kroppen.  I Nasses fall är det ungefär samma sak förutom att hon var barfota även innan. Hennes hovar var som klackskor och hennes sula hade inte markkontakt osv, nu när hovarna börjar få rätt form så kommer blodcirkulationen igång även på henne och en hovböld uppstår. För blodcirkulationen funkar inte som den ska bara för att hästen är barfota, hovformen måste vara bra också. En häst med höga trakter, höga hovväggar med mera har ingen bra hovform och sulan kommer inte ner ordentligt till marken osv = sämre blodcirkulation. 
 
Kan diskutera hovar i evigheter, är det något ni funderar över så är det bättre att ni frågar än att jag ska skriva en uppsats kring ämnet nu :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0