Stigläderlängd

Ska stiglädrena vara lika långa eller anpassade efter ryttarens ben?
 
Jag har lärt mig att stiglädrena ska vara lika långa från marken, alltså att man ska ha dom på samma hål osv. Men sen finns det dom som gör extra hål mellan hålen som redan är gjorda, för att ena benet är längre än det andra. Förut var det sistnämnda ett big no-no för mig, man fick inte rida omkring med ett stigläder kortare än det andra, varför? För att dom ska vara lika långa. Varför? För att det är så. Nu har jag tänkt om och tycker att det smartaste är väl att anpassa stiglädrena efter benens längd, är ena benet kortare så kortar man det stiglädret.
 
Jag har ett ben som är pyttelite kortare än det andra, men det märks när jag rider. Jag hittar aldrig en tillräckligt bra och bekväm sits i en sadel. Eftersom mitt ena ben är kortare får jag längre ner till stigbygeln på den sidan och vad händer då om man tänker logiskt? (Det här är vad jag kommit fram till iallafall) Jo, jag hamnar mer i den sidan av sadeln än i den andra sidan med det långa benet t.ex. när jag rider lätt eller står i fältsits - alltså, jag fördelar min vikt ojämt, sitter snett över hästen. En annan sak jag tycker mig uppleva är att jag trycker ner mer i stigbygeln på sidan med det långa benet. Och så vidar och så vidare och s...
 
Ärligt talat, jag kan inte rida med sadel. Det enda jag fokuserar på är hur jag sitter, "sitter jag snett? känner jag sittbenen lika tydligt på båda sidor? trycker jag ner mer i ena stigbygeln?". Därför föredrar jag att rida barbacka, då sitter jag rakt för annars skulle jag glida av och jag har inga irriterande stigbyglar som påverkar min sits eller nånting annat. Ska börja rida mycket barbacka igen, finns inget bättre!
 
Mitt mål:


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0