Mördarklara

Den här dagen har varit väldigt konstig, från att ha blivit indragna som domare i en svensexa på stan till att skrämma livet ur en höna.. 
 
Alla hästarna blev motionerade idag, Denver i skogen och Nasse fick ta en vanlig promenad utan tömmar. Det är nått skumt med hennes ena framben som jag skrivit om tidigare, hon markerar ibland men är inte halt. Ömmar inte, eller visar andra symptom. Jag blir tokig om hon också ska ha något fel, men jag tror att det är på grund av hennes hovar. Hon har gått i högklackat tills jag började verka henne och jobba mot en bättre hovform utan långa tår och höga trakter osv. Och jag kan säga er att man ser inte hur utflutna en shettis hovar är tills man börjar ta ner trakterna, då ser det nästan sjukt ut.
 
Jag har alltid varit så glad över att Nasse går fram över alla underlag i alla gångarter utan att ömma men nu är det slut på det, hennes strålar börjar få markkontakt (ser för övrigt jättefina ut utan röta) men dom är inte vana, sen börjar sulan få mer och mer markkontakt i takt med att jag varje gång tar ner trakterna lite extra. Jag vill som sagt inte göra stora förändringar för snabbt utan jag tar lite i taget för att hon ska hinna vänja sig. Hon har helt enkelt inte ömmat för att hon inte haft mer än en hård hovvägg mot marken, och antagligen är den ena hoven "svagare" än den andra och därför markerar hon när hon trampar på en sten eller liknande, kan också vara en hovböld som ligger och lurar. Vi tar det lugnt och ser hur det utvecklar sig så länge.
 
 
Och så går vi över till Liesma, vi gjorde lite galoppintervaller som slutade med att Liesma jagade upp sig och vi fick kämpa med att trava i ett normalt tempo istället. Hon har fortfarande svårt för galoppfattningarna och fattar 99 gånger av 100 fel galopp men vi jobbar på det, för mig är det inte jätteviktigt bara hon vet att galoppskänkel betyder galopp. Hoppade dike gjorde vi också och plöjde genom granar, mycket spännande! Efteråt spolade jag av henne och så fick hon gå ut till sin kära man och barn i hagen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0