Liesma

Jag har två hästar som är stencoola när det gäller pressenningar och det mesta av sånt där konstigt som jag hittar på, då förstår ju ni också att den tredje behöver vara raka motsatsen för att balansera upp det hela. 
 
Med Liesma är jag fortfarande kvar på stadiet "det är okej hjärtat, du kan gå över den, den kommer inte döda dig". Att gå över en helt utvikt pressenning är inga problem men eftersom jag jäklas med att vika den så att den prasslar mer så blir allt lite jobbigare. Vi började med att hon fick stå och lukta och undersöka den, hon var inte direkt rädd utan mer misstänksam. Efter en liten stund ställde hon en hov på kanten av den och börja krafsa med den andra, efter ytterligare en liten stund insåg hon att den inte var så farlig och traskade över på kanten.
 
Hon gick över den några gånger till men dom flesta gångerna fick jag övertala henne att gå över och det vill jag inte. Jag vill att hon går över av sig själv, att hon tycker att det är en bra idé och att hon vill gå över och där är vi inte än. Jag ska inte behöva stå och peppa/övertala henne. Så vi stannade och åt lite av gräsmattan en stund innan vi fortsatte igen och då var hon faktiskt med mig så vi fick över ungefär 4-5 gånger innan vi slutade. Man ska sluta när det går som bäst
 
Det här är ett exempel på att man inte behöver träna sin häst en timme om dagen varje dag, vi höll på i 10, max 15 minuter idag och fick resultat. Om jag hade fortsatt övningen med Liesma i ytterligare 15 minuter så hade hon kanske surnat till och vägrat gå över eller så hade pressenningen kanske blåst till och hon blivit rädd och då hade vi inte uppnått resultatet vi fick idag, då hade vi kanske fått mer att jobba med till nästa gång. Det är inte säkert men det kunde blivit så. Det är den sista stunden av träningen som hästen kommer bära med sig tills nästa gång, så om det gått bra kommer hästen uppfatta övningen som rolig och tvärtom.
 


Kommentarer
zuzanna

Sv ; Tack så mycket ! :)

2013-05-05 @ 22:19:43
URL: http://fames.se/isponnyn
Aurora

Hej! Veckans Blogg är nu avslutad. Kika in och se om det blev du och anmäl dig igen :) Länk:
http://aui.blogg.se/2013/may/veckans-blogg-ny-omgang-v19.html#comment

Svar: Tack! :D
Klara och Rebecca

2013-05-05 @ 22:58:21
URL: http://aui.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0