lerbadade hestar

Idag gick jag omkring en bra stund i hagen och sparkade sönder bajshögar. Jag kommer aldrig orka mocka hela hagen så därför är sparka sönder skiten (hehe bokstavligt talat) det näst bästa alternativet. Det är iallafall vad jag lärt mig, att solen "kommer åt" bättre och torkar ut bajshögarna och på så sätt minskar man parasiterna eftersom dom inte trivs och dör. Typ. Kände mig faktiskt lite hemsk när jag gick där och sparkade sönder höghus för skalbaggar och grejer, men jag är tvungen antar jag...
 
Hästarna blev väldigt nyfikna och smög sig närmare mig hela tiden. Jag tycker att det är viktigt att spendera tid i hagen utan massa måsten med hästarna, att man mockar hagen eller bara sitter därute på en sten eller nått. Då kopplar inte hästarna människan med att alltid behöva komma in och arbeta, för hur många av oss har inte varit med om hästar som tvärvänder så fort man kommer in i hagen? Jag är ute i hagen och fixar mer och mer eller bara sitter och studerar hästarna, det jag märkt pga det är att dom har blivit socialare och mer kontaktsökande. Dom kommer alltid fram och vill veta vad jag håller på med eller bli kliad på favoritstället osv. Förut var det mer "åh nej där är hon, jag vill inte gå in" och nu är det "nämen titta, där är den där konstiga tvåbentingen, ska vi gå och kolla vad hon håller på med?"
 
 
Till min stora glädje var både Liesma och Nasse skapligt täckta med lera över hela kroppen och det har inte hänt på typ ett halvår? Sen innan snön kom liksom. När jag borstat rent Liesma så hade bara all lera och damm överförts till mig som spottade och nös damm en bra stund. Och så blev det en ridtur på det också, idag bestämde Liesma vägen så vi red upp mot crossbanan och vek sen av in i skogen. Liesma drog ner huvet en gång för att äta och då tänkte jag att nu får hon jobba en stund så kanske hon slutar försöka snappa åt sig grässtrån, men ack så fel jag hade. 
 
Liesma såg jobbandet som en belöning och försökte snappa åt sig gräs hela tiden istället efter det för att sedan flyga iväg i en högre växel när jag drev på för att komma ifrån gräsätningen. Det här med att få jobba hårdare så fort hon åt gräs funkade verkligen inte haha. Och när Liesma var klar för dagen så var det Nasses tur, vi tömkörde en liten bit. Gick bättre än förra gången men jag använde inte tömkörningsgjorden, hon var för smal så den gled hehe.
 
När Liesma har dreads av lera i manen så ger jag upp innan jag ens börjat.. Visste att det skulle bli drygt med lång man under dom leriga perioderna (har till och med klippt av hennes korta man en gång när den inte gick att borsta ur..) men äh, hon får väl se ut som ett träsktroll ibland.
 
Hovisar! Syns att dom fortfarande är utflutna och håller på att rätta till sig, men dom blir brantare och brantare! Öppnade även upp en liten spricka på den mörka framhoven när jag verkade sist eftersom den börjat bli ihålig och jag vill inte ha hålväggar så nu är den lätt att hålla rent precis som andra sprickan på andra framhoven :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0