be happy

Slutade skolan innan 10 idag så jag åkte direkt till hästarna och verkade Liesma eftersom jag inte hann med henne i helgen. Hon skötte sig riktigt fint, annars brukar hon fäktas en del med frambenen (hon hatar folk som håller på med hennes ben..) så jag tog alla hovar idag istället för att dela upp det. Är så kul att se utvecklingen på hennes hovar vecka till vecka. Nu är det nästan ingenting kvar av sprickan!
 
Fortfarande utfluten på utsidorna på fram, här har jag tagit in hovväggen så mycket som det går men som ni ser lutar den fortfarande utåt. Att avrundningen går så högt upp är på grund av att det blir en kant annars eftersom hon inte har rätt form än och jag tar in hovväggen en bit runt om.
 
När hon var färdig så tog vi en barbackatur i duggregnet. Jag kände att jag tappat en del balans, eller så skyller jag på mjukisbyxorna.. Liesma har iallafall musklat på sig ordentligt över ryggen! Hon var rund och skön att sitta på, förut var hon som en pinne, tills hon blev fet i vintras. Men nu börjar hon se lite normalare ut i kroppen, inte över eller underviktig. 
 
Hon såg så annorlunda ut idag, ljusare än innan och jag la märke till hur lång manen blivit. Konturerna av musklerna syns bättre utan allt hår och trivselfläckarna syns bättre än någonsin!
 
Vi skrittade och travade lite och till min stora förvåning så satt jag 100 gånger bättre i traven än i skritten. Liesma kändes lite spänd, hon koncentrerade sig mer på omgivningen än på oss. Snart fick jag förklaringen till det när två älgar klampade ut på vägen bara några meter framför oss. Liesma verkade mer förvånad än mig och tvärnitade, i vanliga fall är hon inte rädd för vilda djur överhuvudtaget men det var som att hon tänkte "ni ska inte vara här", så jag hoppade av och stog bredvid henne tills älgarna bestämde sig för att gå vidare. Då fortsatte vi en liten bit innan vi vände hem igen.
 
Varför är du så snygg för?..
 
Sen blev det Nassebrasses tur, vi tränade på vinka och lite buga. Hon gör framsteg men det går sakta, hon vågar inte riktigt ta plats när hon känner sig lite osäker. Efter det gjorde vi lite strech/yoga övningar vilket hon är väldigt duktig på fast hon är liten och knubbig. Och hör och häpna, jag har lekt med Nasse för första gången (tror jag) i hagen idag. Jag sprang och hon sprang, jagades och så. Sen stog hon uppspelt och kollade på mig innan hon bestämde sig för att gosa istället. När Nasse var klar så blev Denver riden också :)


Kommentarer
ShireElin

Jag har tänkt lite på det här med barfota hovar. Pucko har en tendens att slita ner utsidan av bakhovarna snabbare än övriga delar av hoven. Det har hänt flera gånger att skon har blivit löv tunn på utsidan av bakhovarna innan nästa verkning borde äga rum.
Hur skulle det fungera om han skulle varit barfota? Skulle han hinna slita ner hoven mer än den växer?

Svar: Kul att du frågar! Exakt det problemet hade Liesma med skor, utsidorna av bakskorna fanns i princip inte kvar efter 2 veckor och då hade sömmarna också slitits ner så hon drog av sig skorna. Morfar svetsade på hårdsvets på utsidan av skorna för att dom skulle hålla (sånt man har på grävskopor osv) och det fungerade fast frågan var om det var så bra för hennes ben? Sen Liesma blev barfota har det här problemet försvunnit. Man ser att ena sidan av bakhovarna är pyttelite lägre än den andra men det är obetydligt mycket. Hon har aldrig slitit ner för mycket utan det finns alltid hovvägg att verka bort (och då verkas hon ungefär 1 gång i veckan). Liesma har aldrig behövt boots på bak trots hennes snedslitningar. Jag tror att alla hästar kan gå barfota, men alla hästägare kan inte ha barfotahäst :) jag kan fortsätta skriva om det här i en evighet så jag slutar nu hehe
Klara och Rebecca

2013-05-21 @ 20:37:43
URL: http://shireelin.wordpress.com
Shireelin

Aha, dock händer detta bara om jag rider ut mycket. Nu under vintern har det inte hänt, troligtvis för att vi inte har varit ute och ridit så mycket.
Så det finns ingen chans att han skulle kunna slita ner mer än hoven växer? Jag tänker på hur ofta du rider ut på Liesma? För Pucko brukar vanligtvis gå 5 dagar i veckan och upp till 4 dagar kan det hända att vi rider ut vissa veckor. Så jag tänkte ifall man ändå skulle kunna rida ut typ varje dag i veckan om man har en barfota häst som sliter olika mycket?

Svar: Snön är ju mjuk så på vintern slits det ingenting :) Självklart skulle han kunna slita ner hovarna för mycket men dom anpassar sig efter vad dom utsätts för så om man låter dom vänja sig så ska det blir bra annars finns det ju boots att använda när man rider. Liesma rids ut varje dag på olika underlag (mest hårda grusvägar) i alla gångarter när hon är igångsatt och hovarna har aldrig slitits ner för mycket än så länge. Distanshästar är ju ofta barfota och dom rids ju ut längre sträckor ganska ofta :) En sista sak: risken är större att hovarna slits ner för mycket och blir trasiga i början precis efter avskoningen eftersom det tar ungefär ett år innan den "nya" hoven vuxit ut som är gjord för att gå utan skor :)
Klara och Rebecca

2013-05-22 @ 08:32:45
URL: http://Shireelin.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0