Bära sig själv - hästens ansvar

Text från Bära sig själv - hästens ansvar, ur boken Tänk som din häst av Michael Peace och Lesley Bayley:
 
"Som ryttare är det viktigt att vi förstår vad hästen förmår och vad som är hästens ansvar. För det första har hästar utmärkt balans och koordinationsförmåga, och de är enormt medveta om varje kroppsdels rörelse."
 
"Det enda vi behöver göra är att samspela med hästen och använda dess egenskaper till vår fördel."
 
"Vårt ansvar som ryttare är bara att bestämma tempo och rörelseriktning och utveckla dessa inom ramen för hästens natur. Vi behöver inte fysiskt balansera hästen, bibehålla takten eller rörelsen framåt eller hålla ihop hästen. Det enda vi behöver göra är att sitta mitt över hästen och låta hästen göra det den har gjort i miljoner år."
 
"Nuförtiden ser man alltför ofta ryttare som hela tiden fixar och donar med sina hästar och stör deras takt, balans och möjligheter att bära sig själva. Resultatet blir att ansvaret övergår från hästen (som gör mindre) till ryttaren (som verkar göra mer). Ridning antas vara ett effektivare sätt för människan att ta sig fram i naturen. Men ryttarna måste ofta jobba så hårt att det faktiskt vore bättre om de satt av och gick!"
 
 
Jag tycker precis som Michael, det är hästens ansvar att bära sig själv. Och jag tror också att det är vad hästen eftersträvar men ofta så står vi i vägen och hindrar hästen från att göra sin uppgift möjlig. Det finns dom som tycker att den här synen på ridning drivs av slöhet och lathet, brist på kunskap och då kan man "komma undan" lätt med den här ridinriktningen. 
 
Men jag håller inte med, jag som exempel har efter år av skadad häst insett att dagens vanliga ridning inte håller, och när den håller, håller den bara för en stund. Jag valde det här för att det är bättre för hästen, Liesma har inte ont i ryggen längre som hon ständigt hade förut. Och okunskap? Jag kan rida hästar i "klassisk form" men varför skulle jag när jag känner så väl att hästarna föredrar "min" ridning? Liesma skulle acceptera i början men sen få damp på mig om jag plötsligt bestämde mig för att jobba henne som klassiska ryttare. Och jag eftersträvar inte att ha en förbannad häst.
 
Hästarna har väl inte gått fel i miljoner år? Så varför ska vi in och peta och bestämma hur dom ska gå nu? Jag tycker att det är helt okej att hjälpa hästen men inte försöka överta ansvaret från hästen. Liesma behöver hjälp ibland nu när hon har blivit så tung efter vilan. Det blir jobbigt för henne att bära upp sin extra vikt och dessutom ha mig på ryggen. Men jag låter henne sköta sig själv ändå, och påminner när jag känner att bakbenen glider iväg. Men sen är det hon som får ta kontroll över bakbenen igen, eftersom det är hennes ansvar.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0