Tvivlar på människor.. igen

Jag har tänkt väldigt mycket och jag tror att min syn på hästar har ändrats över bara någon dag. 
 
Jag har kommit fram till att det finns väl egentligen ingen som vill umgås med en ledare? Umgås med någon som bestämmer allt? Det är som att jag skulle bestämma när Rebecca ska sätta sig på stolen. Var, hur och när Rebecca ska gå åt ett visst håll. Det finns ingen människa som vill umgås med en annan människa som behandlar en såhär, så varför skulle hästen vilja umgås med oss människor? Det är såhär vi hanterar våra hästar.
 
Vi vill väl alla kunna framföra våra åsikter? När vi umgås med våra kompisar, familj osv så pratar man oftast om saken, diskuterar och kommer fram till nånting tillsammans. I min värld fungerar det iallafall så, det finns inte en som har utsett sig själv till ledare och därför tar beslut själv som gäller hela gruppen/familjen.
 
Vi mår bäst av att dela och samarbeta. Vi växer av att känna att vi tillhör nånting, är en del av nånting, att vi har en åsikt, att människor lyssnar på våra åsikter och tankar. Varför skulle det vara skillnad för hästarna? Eller vilket djur överhuvudtaget?
 
Jag börjar tvivla på om vi verkligen måste vara ledare över hästen, att vi ständigt ska behöva sträva efter en ledarroll. Jag skulle hellre ha en vän än en ledare. Jag skulle välja en vän framför en ledare. Jag ställer frågan igen; varför skulle det vara skillnad för hästarna? 
 
Självklart kan en ledare vara en bra vän också, men som någon skrev nånstans: det finns ingen ledare bland dom vilda hästarna, det finns bara en individ som är bättre än dom andra på att leda.
Och när vi ändå snackar flockar, varför skulle hästarna "utse" mig till ledare, varför skulle dom ens tänka tanken? Jag är i deras närhet några timmar varje dygn, om jag är ledaren, vem ska leda resten av timmarna? Om dom nu absolut måste ha en ledare så kan dom ju inte gå ledarlösa halva dygnet?
 
Antagligen har ni också hört att hästar är födda för att följa en ledare. Om alla är födda till det, vem ska då bli ledare i en vildhästflock? Och om dom absolut behöver en ledare, så kan vi människor omöjligt vara det enligt det jag skrev lite tidigare. Så då känns det ju dumt att eftersträva en ledarroll vi inte kan få.
 
Från och med nu så ser jag mig nog mer som en hjälpsam vän till hästarna, ingen ledare. Kanske ändrar jag uppfattning igen, jag lever för att lära. Men det här känns bäst just nu.
 
Gammal gullig bild
 
/ Klara


Kommentarer
Elinpelin

Du har väl alltid varit en vän till hästarna? :) <3

Svar: Jo, insåg idag att jag alltid utgått ifrån det här. Det är vad min ridfilosofi utgår ifrån, allt med balansen mellan häst och ryttare, 50/50 principen osv. Nu har jag iaf satt ord på mina tankar :) <3
Klara och Rebecca

2013-04-01 @ 01:09:03
URL: http://elinnpersson.devote.se
Shireelin

Jag vill inte vara min hästs vän, jag vill vara så mycket mer än en simpel vän.
Jag anser inte att en ledare är det du beskriver, jag anser att en ledare är precis vad det låter som, den som leder. Den som leder hästen till trygghet ,och allt vad det innebär. Alltså ledaren är någon att lita på, lyssna på och lära av. En trygghet som har koll på läget. Någon som hjälper till när det blir jobbigt och återställer ordningen om det blir kaos. En trygghet för hästen helt enkelt :) Och vem har sagt att en ledare inte kan vara skojfrisk? ;)

När hästen är med sin flock har den redan sin trygghet i själva flocken, men när den bara har dig är det väll ganska viktigt att du är en trygghet för den? För att den ska våga vara själv med dig och våga möta sina farhågor med mod som det flockdjur den är.

Så ser jag på det hela i allafall och som sagt jag vill vara så mycket mer för min häst än en vän, jag vill vara en sann ledare!

Svar: Håller med dig! Om man tänker så så ja då vill jag också vara en ledare, men som sagt jag vet inte vad jag tycker riktigt. Har inte kommit fram till det än, men det jag tänkte när jag skrev texten var nog att vara ledare för hästen har fått fel innebörd bland så många hästmänniskor. Iallafall bland allt för många runt omkring mig. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men jag tror du förstår :) Sann ledare är något att efterstäva, det du skrev var riktigt bra! :)
Klara och Rebecca

2013-04-07 @ 21:15:54
URL: http://shireelin.wordpress.com
Shireelin

Ja jag förstår, och jag håller med dig om att ordet ledare har fått en så fel innebörd hos de flesta hästminniskor! Även ordet dominans uppfattas ofta fel, tyvärr gör ju det faktum det ganska svårt att prata med folk efter som det då uppfattas helt fel och det är ju tråkigt :/
Tack så mycket! ^^

Svar: Många människor skulle behöva en stekpanna i huvudet... hehehe
Klara och Rebecca

2013-04-08 @ 18:12:24
URL: http://shireelin.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0