Visste du att..

.. ibland önskar jag att jag kunde gå tbx till den klassiska ridningen. Allt var så mycket enklare då, jag behövde inte tänka lika mycket och utgick oftast från mig själv eller tränarens tankar och åsikter. Inte vad hästen ansåg vara bäst för sig själv. Man utgick från människans perspektiv.
 
Självklart skulle jag kunna gå tbx till den klassiska ridningen, men aldrig med gott samvete. I helgen är det ett år sen Liesma flyttades hem och jag kunde gå in på den naturliga hästhållningen/hanteringen på ett djupare plan. På bara det här året har jag lärt mig och sugit åt mig mer information och kunskap än under hela min livstid, och jag har ändå ridit och hållt på med hästar i 11 år.
 
Jag har lärt mig hur den klassiska ridningen/hanteringen påverkar hästen och det är inget jag vill eftersträva. Den klassiska ridningen är i mina ögon ohållbar. Medellivslängden på svenska halvblod är 7 år, medans vildhästar kan leva uppemot 40 år. Förstår man inte att nånting är otroligt fel då? Medellivslängden skulle väl kunna ligga på 15-20 iallafall?
 
Klassisk ridning + kort tygel + hackamore =NEJ! Tänk trycket som nosryggen utsätts för, jag skäms. 
 
"Ibland önskar jag att jag kunde gå tillbaks till den klassiska ridningen, men jag skulle aldrig stå ut med tanken på att jag plågar min häst."
 

Liesma skulle hata mig om jag ändrade till klassiskt/traditionellt igen, hon har aldrig mått så här bra som hon gör nu.
 
/ Klara


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0