Ridskolor - vad lär dom ut?

Först och främst vill jag säga att jag tycker att det är jättebra att det finns ridskolor och möjligheten för hästintresserade att lära sig med hjälp av utbildade instruktörer på välutbildade hästar osv, men jag är inte nöjd med dagens ridskolor.
 
Jag har själv ridit på olika ridskolor även om jag fick min shettis innan, min lillasyster har ridit många år på ridskola och jag har varit med en del där. Jag känner en hel del som rider/ridit på ridskola och jag har själv jobbat och praktiserat på ridskolor så jag skriver inte helt utan kunskap. Självklart finns det bättre och sämre ridskolor och vissa passar inte alls in på beskrivningen jag kommer göra. Om du känner att du inte alls förstår vad jag skriver om så vill jag säga "Grattis, du rider antagligen på en av dom få bra ridskolor som finns. Du är lyckligt lottad".
 
Nu till saken; Jag tycker verkligen att ridskolor lever upp till namnet, det fokuseras ytterst lite på hästhållning, hästhantering eller något annat utöver ridningen. Man går dit 1 gång i veckan, vissa mer, för att rida ungefär 50 minuter tillsammans med 5-10 andra. Hur många minuter har du ridlärarens uppmärksamhet under hela lektionen? Tja, 5 minuter om ni är 10 i gruppen, har du tur och rider i en mindre grupp - 10 minuter. Och vad betalar man för dom här minutrarna? 100, 200 kr? Det är sjukt! 
Jag betalade 200 kr för 45 minuter när jag tränade för privattränare och då hade jag all hennes uppmärksamhet under hela lektionen. Skillnad? Ja. Sen förstår ju jag att alla inte kan rida privatlektioner, det skulle antagligen inte funka men ändå, ni förstår vad jag menar.
 
Och så har vi ju teorin som utspelar sig någon gång i månaden och som många, många, många struntar i att gå på eftersom den inte är kul. Jag skulle nog vilja påstå att dom som struntar i teorin inte är riktigt hästintresserade, utan har bara ridning som en hobby. Ajabaja Klara, så får man inte säga. Men det var precis vad jag gjorde.
Teorin är ju den enda gången man får en skymt av vad som ingår i en hästägares vardag! Inte kommer jag till stallet varje dag för att göra iordning en nästan dammfri häst för att rida och sen åka igen? Innan jag ens tänker tanken på att rida så har jag ett antal sysslor att göra och även efter ridningen. Och dom som inte går på teorin och sedan köper egen häst. Om hästen skadar sig, hur ska dom då veta vad dom ska göra utan att behöva fråga om hjälp/råd?
 
Jag tycker att det är konstigt att det inte finns mer hästhantering inlagd i ridskolornas upplärande. Men antagligen är det så att det är ridningen som lockar folk och självklart vill ridskolorna tjäna så mycket som möjligt och på grund av det så har det viktigaste lagts åt sidan. Synd tycker jag.
 
Fortsättning följer.. imorgon..
 
Becca och Denver får avsluta det här inlägget, guldklimpar båda två!
/ Klara


Kommentarer
Shireelin

På den ridskolan jag gick på hade man teori innan eller efter ridningen varje gång. Tyvärr växte jag ifrån den ridningen som de förespråkar och deras tanke sätt så jag går inte där längre, men annars tycker jag det var en toppen ridskola!

Svar: Du hade verkligen tur då! Här omkring verkar alla ha fastnat på ridningen och struntar i teorin och allt som handlar om hästhantering, synd tycker jag eftersom tjejerna/killarna som rider på ridskolorna här inte har den minsta kunskap när det gäller hantering från marken när dom blir medryttare osv. :/
Klara och Rebecca

2013-03-11 @ 17:30:29
URL: http://shireelin.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0