Åsikter om ledrep

Vissa tycker tunga ledrep, andra tycker lätta ledrep.
Det är väl en smaksak och jag tycker att man ska välja det som passar bäst till sig själv och hästen.
 
Många som använder tungt ledrep använder det för att det kan förmedla mindre signaler och att det ska bli tydligare än med ett lätt rep. Dom gånger jag själv använt ett riktigt tungt rep tycker jag bara att det är bökigt, det blir för tungt. Självklart, man vänjer sig, men är det verkligen nödvändigt?
 
Jag använder faktiskt vanliga lätta ledrep från Hööks när jag gör övningar på marken eller leder hästen. När jag longerar/jobbar hästen på större yta från marken så gör jag det utan rep, har alltid känts bäst så. För mig funkar Hööks ledrep super, men det kanske beror på att jag har lyhörda och känsliga hästar?
Kanske behövs det tyngre rep om man har en häst som inte bryr sig, är okänslig eller av nån annan anledning inte lyssnar? Nu är inte Denver något av det jag skrev men ibland så är det precis som att informationen inte riktigt går in, jag är inte tillräckligt intressant och han är i sin egna lilla värld. Kanske skulle han reagera på en gång med ett tyngre ledrep, jag vet inte. Men det jag gör är att väcka honom genom att t.ex. ta ut rörelserna mer om han ska backa och när han återfått koncentrationen på mig så backar han för fingerrörelsen igen. Alltså, om man har hästens uppmärksamhet så tror jag inte det spelar någon roll hur tungt repet är.
Det jag upplever med tunga ledrep är att det blir ett ständigt tryck på hästens nacke, speciellt eftersom dom flesta använder repgrimma till ledrep, vilket inte fördelar trycket direkt bra. Sen om det ständigt är ett tryck/en tyngd så måste signalen bli starkare för att hästen ska reagera. Jag menar inte att människan måste vifta eller dra hej vilt i repet men eftersom det redan från början är tyngd så blir det tyngden + signalen, till skillnad från lätt rep där det bara blir signalen. Med ett lätt rep blir det mer frihetskänsla över det hela. Do you understand? 
 
Jag strävar efter så lyhörda hästar som möjligt och det tycker jag att jag får med lätta rep, sen om det är helt annorlunda för någon annan; som jag sa tidigare - smaksak!
 

Jag har ingen aning om jag fick med allt jag tänkte på nu, men vi får väl hoppas på det! ;) 


Kommentarer
Camilla

Jag har ett 3 meters tungt ledrep som jag använder ibland dock ej jätteofta utan numera har jag satt det som tyglar i repgrimman. Jag har alltid tyckt om repet men det är lite kort för att longera med men ok att ha på promenader eller att rida med. Annars har jag vanligt grimskaft eller longerlina. Jag kan inte säga om det är bra eller inte då jag inte ser nån större skillnad i hur min häst reagerar på de olika repen.

Svar: Okej, känner samma sak med mina hästar och då väljer jag lätta rep eftersom dom är enklare att hantera :)
Klara och Rebecca

2013-03-27 @ 22:01:57
URL: http://camillasss.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0