130328

Liesma är översocial.
Hon står vid grinden och väntar, kommer fram i hagen för att hälsa (annars brukar hon leka en stund innan hon vill fångas), hon vill inte gå in i hagen när hon varit intagen en stund, jag får bokstavligen putta in henne i hagen (hon är lös/ingen grimma att leda i). Istället för att gå in i hagen svänger hon runt så att hon står bredvid mig igen, och där vill hon stå. När hon väl kommit ut i hagen stannar hon precis vid grinden och väntar på att få komma in igen.
 
Just nu känns inte ridningen så viktig, jag kommer fokusera mer på relationerna till hästarna och hur jag kan förbättra dom. Jag har tänkt och jämfört mycket om hur vi behandlar människor och hur vi behandlar hästar. Jag kommer fram till att det finns mycket i behandlandet av människan som vi kan ta med till hästhållningen.
Till exempel, vi klampar inte in på okända människors privata zoner hur som helst, varför gör vi då det så ofta med hästen?
 
Tänk hur många ovälkomna besökare en ridskolehäst får stå ut med varje dag i sin spilta/box = privata zon, bara för att dessa människor inte ber om lov att få komma in i hästens zon eller inte respekterar gränsen till hästens zon, utan bara klampar in och börjar klappa på hästen. Vi gör inte så med människor, så varför ska vi respektera hästarna mindre? Vi är lika mycket värda och borde ha lika rättigheter.
 
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR3U8kS1HFm4RZVqmsdU17x88EDY2ShM9kB1kE_aamutg9qLCDRmw


Kommentarer
Camilla

Härlig häst du har :D Min häst kommer ner till grinden när jag kommer med bilen sen står han och väntar på att jag ska hämta honom. Det sker bara på eftermiddagen för på förmiddagarna så är det hönäten i hagen som är favvon.

Svar: Man blir så glad när dom vill vara med en! :) Liesma brukar gå längst bort i hagen så fort hon ser mig så får jag gå efter och så busar vi en stund innan hon vill fångas. Tror hon är så här social eftersom hon har vila :)
Klara och Rebecca

2013-03-28 @ 20:51:17
URL: http://camillasss.blogg.se
Camilla

Ja man blir jätteglad!! Våra hästar kommer alltid när man ropar även om de står och solar sig längst bort i hagen. Ibland busar jag med hästarna också men nu när det är isigt överallt så vill dom inte vilket man förstår. Det blir mycket vila för våra hästar också trist med isiga partier överallt samt frystorkade grusvägar. Man har liksom tappat lusten för tillfället man kan ju inte ha broddade boots på frystorkade grusvägar heller.

Svar: Precis, hoppas isen smälter bort snarast och vägarna blir mjuka och fina! :)
Klara och Rebecca

2013-03-29 @ 09:15:41
URL: http://camillasss.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0