Sitsen

Vår idé om ridning är ganska logisk, lär dig hur hästen tänker och beter sig, och hantera den utefter det.
 
1. Sitsen - Hellre sitter vi ”fel” men kan inverka och kommunicera med hästen med små och tydliga signaler än att vi sitter ”rätt” och har svårare att kommunicera med hästen. Det som är viktigt för oss är att vi sitter bekvämt, är balanserade och kan kommunicera med hästen, om vi sedan sitter i den värsta av värsta stolsitsarna så fine, vi bryr oss inte så länge vi och hästen trivs. Utseendet kommer i sista hand.
 
Självklart ska man inte strunta helt och hållet i sitsen, om man till exempel är så framåtlutad att man nästan ligger längs halsen på hästen så är det klart att man måste rätta till sitsen. Det vi menar är att man ska försöka hålla sig till "grundsitsen"/den lodräta sitsen, men att man inte ska haka upp sig på småsaker som anses vara skönhetsfel.
T.ex. Är skänklarna lite för långt fram? Stör det isåfall ryttaren eller hästen, får ryttaren sämre balans eller har ryttaren svårare att kommunicera med hästen i det skänkelläget? Om svaret är nej så tycker inte vi att det behövs göras något åt ett sådant skönhetsfel.
 
Här är en bild på Klara och en av universums underbaraste hästar som är tagen för två år sedan.
Här ser man tydligt att jag inte sitter "enligt reglerna", här sitter jag som det passar mig och hästen bäst.
(Och ja, jag skäms över att jag behöver ta honom så hårt i munnen, just där totalignorerade han mig.)
 
En sak som skiljer sig mycket mellan westernridningen och den klassiska ridningen, enligt oss, är just sättet att sitta på hästen. Westernryttare sitter mer avslappnat och ser ut att ha det väldigt bekvämt när man kollar på dom. Ryttare inom den klassiska ridningen strävar mer efter att ha en så perfekt sits som möjligt och jobbar väldigt mycket med att träna att sitta "enligt reglerna". Det här är inte bara någonting vi påstår, vi har varit en del av båda ridinriktningarna och det här är våran uppfattning.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0