Never lose hope.

Hallå i stugan!
 
Nu när vägarna är skridskobanor så har hästarna aktiv vila varvat med skogsturer några gånger i veckan. Med aktiv vila menas att hästen motioneras/aktiveras på andra sätt än med ridning. Jag tycker att det är ett bra sätt att hålla igång hästarna nu under smältningstider/istider och deras kroppar får vila lite från att bära ryttare varje dag. 
 
Här är några bilder på Liesma när vi gjorde lite övningar i helgen:
Liesma har fått horn och förvandlats till älg..
 
Liesma har varit väldigt huvudskygg under den tiden jag haft henne, det kunde ta upp till en timme att borsta rent huvudet och jag var tvungen att stå på en pall för att nå hennes huvud.
Hon var även rädd när man t.ex. la en hand på hennes rumpa, då var hon som en tickande bomb som exploderade. Men allt det började gå över när hon blev hemflyttad och började slappna av. 
 
Nu kan jag göra vad som helst med hennes huvud, peta henne i öronen, hålla fast huvudet (typ kramas), borsta det, få på henne flughuva och öronluva. Hon är inte rädd när man tar på henne förutom att hon är lite bakskygg så ländtäcken tror hon ska äta upp henne.
 
Det vi tränar på för att göra henne ännu säkrare när det gäller sånna saker är att kasta änden av ledrepet över henne, runt benen, runt rumpan, över huvudet osv på hela kroppen. I början kan hon tycka att det är lite obehagligt och vill gå iväg men efter bara en liten stund står hon stilla och sover när jag kastar repet över henne. 
Jag använder mig även av andra saker som t.ex. ländtäcket och som på bilden en gren som jag utan problem kunde dra över hela hennes huvud. Ingen reaktion - vi närmar oss vårt mål!
 
/ Klara


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0