Skor/barfota

"Jag tycker att man kan prova barfota, om det inte är en häst som måste ha skor." 
 
"Min häst måste ha skor."
 
"Den hästen har så dåliga hovar så hon måste ha skor."
 
Finns det en hästtyp som måste ha skor?
Vad är det för fel på den isåfall? Vad gör att den inte kan gå barfota? Vad gör ägaren för fel? Vilka förutsättningar har den för att kunna gå barfota, vilka förutsättningar har den inte? Hur ser hagarna ut? Går den i en mjuk hage bestående av lera? Står den instängd i en box 12 timmar om dygnet? Vad äter hästen? Hur motioneras hästen? Vilka underlag motioneras hästen på? Har ägaren koll på hur en hov fungerar? Har ägaren koll på vad en järnsko gör mot hästen? Har ägaren provat låta hästen gå barfota? Har hästen fått en kroppslig genomgång för att se om något är i obalans? Har hästen någon sjukdom, röta, svamp osv? + tusen fler frågor.
 
Vinter 2012/2013, konstig vinkel men jaja.
 
Liesma var hästen som absolut behövde skor, hon hade så dålig hovkvalite att hovarna skulle gå sönder om hon gick barfota. Se på henne idag, det är inte bara hovarna som förbättrats. Hon blir hela tiden bättre i kroppen och jag vågar nästan hoppas att hon kan tränas normalt om vi tar det lugnt med igångsättningen, trots alla gamla skador.
 
Tack vare en del val som att ta av skorna så kommer hon finnas vid min sida längre än om hon fortfarande haft skor. Hennes framtid var osäker redan för 1,5 år sedan och avlivning var något som kändes väldigt nära. Hon hade ständigt nya problem med benen och ryggen. Vi hann lagom påbörja igångsättningen och så stog jag där med en halt häst igen. Jag ställde in mig på det värsta.
 
Sen juni 2012 när skorna åkte av har det bara gått framåt, hon har haft 2 hältor. En streckning när första snön/isen kom (ovan barfotahäst, förståeligt att hon halka) och precis efter avskoningen när hennes hovböld (som hon fick tack vare hovslagaren..) fick "markkontakt" och därför gjorde ondare än när hon haft skon ivägen. Det är stor skillnad, jämfört med året innan när hon var halt större delen av tiden.
 
April 2013, fortfarande utfluten och grejer men vi jobbar på det och det blir hela tiden bättre!
 
Rehabiliteringen från skorna kommer ta tid och hon ömmar fortfarande ibland men då får hon ha boots. Jag låter det ta tid, för den tiden jag ger nu kommer jag få tillbaka om några år när hon i ett liv med skor hade varit död för längesen. Jag ser bara positiva saker med att ha sin häst barfota. Jag väljer barfota för att jag vill ha friska och välmående hästar.
 
Och jag vill tacka Mari och Denver som fick in oss på det här spåret.
Utan er hade jag antagligen inte haft kvar min bästa vän nu. Tack!
 
/ Klara


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0