Paraflaxträning med Liesma

Idag hade jag och Liesma paraplyträning, och ja det kan låta konstigt men det är så enkelt som det låter. Liesma skulle lära sig att paraplyt inte bits och vi lyckades, snabbare än jag trott dessutom!
 
Jag gjorde ungefär som jag såg Monty jobba med Ted och plastpåsen.
Började med att låta henne lukta på paraplyt när det var ihoprullat men utdraget, sen kliade jag henne med det på manken (fortfarande ihoprullat men utdraget så jag kunde stå kvar vid huvudet). Kliade och tog bort, upprepade så tills hon inte brydde sig och så kliade jag större delar av kroppen varje gång och avslutade med manken.
 
I början stog hon förstelnad och jag trodde nästan att hon skulle explodera men nej. Hon insåg väldigt snabbt att paraplyt var en snäll sak och underläppen började rycka. Släppte på kardborren och gjorde om övningen på samma sätt fast med paraplyt utsläppt. Det var läskigare än innan eftersom det prasslade mer och var flaxigt, men hon accepterade det lika snabbt, på högersidan som hon reagerade mest på i första övningen, brydde hon sig inget alls nu.
 
Sen började jag flaxa med paraplyet (fälla upp och ner) och det var jätteskumt i början men snart så brydde hon sig inte om det heller, så jag fällde upp paraplyt helt och tänkte att nu går vi en liten bit såhär. Även fast hon var längre ifrån paraplyt och ingenting hände så var det det här hon reagerade mest på. Det tog lite längre tid innan hon förstått att paraplyt var snällt den här gången men tillslut gick hon med mulen imot det hela vägen hem (frivilligt alltså om nån skulle få för sig nått annat).
 
La paraplyt på marken och lät henne undersöka det på egen hand. Gick runt paraplyt, ja allt sånt där konstigt. Hon brydde sig inte. Så jag tog paraplyt (fortfarande uppfällt) och började klia henne på manken med det. Först var hon väldigt fundersam och misstänksam, så jag tog bort paraplyt väldigt snabbt så fort hon accepterat det. Sen gjorde jag om samma sak på båda sidor på hela kroppen som i dom andra övningarna. Hon brydde sig inte ett smack.
 
Båda två utvecklades otroligt mycket på bara dom här 20-25 minutrarna som det tog. Självklart är hon inte helt "botad" från rädslan/misstänksamheten/vad vi nu vill kalla den, så vi kommer ju upprepa övningarna och plocka med det till ridningen när vi båda är mogna för det. Men att se så stor framgång på så kort tid är kul, kommer nog jobba väldigt mycket med sånt här framöver. Dels för att det är kul, men också för att det gör henne säkrare, ridningen säkrare, hanteringen av det här stora 600-kilos djuret säkrare.
 
Rekommenderar det här till alla vad ni än håller på med, alla har nytta av det. Hoppning, dressyr, körning, skogsmulle, osv osv..
 
/ Klara


Kommentarer
ShireElin

Det var ju smart att ta ett paraply, det har ju alla hemma! Mitt problem brukar vara att jag inte har en massa läskiga saker, men som sagt ett paraply har ju alla så får testa detta ^^

Svar: Tack :) Liesma är rädd för sånt som prasslar och paraplyt var alldeles lagom att börja med! Sen kan man ju bygga på med plastpåsar, prassliga jackor (dom är livsfarliga) och pressening :)
Klara och Rebecca

2013-04-14 @ 10:26:39
URL: http://shireelin.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0