Miljöträning: Blåstträning?

Att hästarna blir lite extra busiga och "på tårna" när det blåser är vardag för många, sen finns det hästar som inte reagerar alls fast det blåser storm och så har vi hästarna som är överkänsliga och får panik i blåst.
 
Liesma är av den sistnämnda sorten, det har hänt många gånger att hon dragit iväg i fullt sken för att det blåser ute. Vilket inte är bra eller säkert på nått sätt, det är en fara för mig, Liesma och allmänheten. 
Om vi skulle möta en bil så skulle olyckan antagligen vara framme, om vi möter någon som är ute och går, vad hindrar henne från att springa över människan då? Det har blivit så att jag valt bort ridningen dom dagar som det blåser mer än vad Liesma klarar av, jag tycker inte att det är värt att ta risken att rida ändå när jag vet hur rädd hon blir. 
 
 
Självklart vill jag, precis som alla andra med blåsträdda hästar, få rädslan att gå över, men hur hjälper man hästen att övervinna den här sortens rädsla? Visst skulle jag kunna hyra en stor byggfläkt.. men det känns som att det borde finnas smidigare sätt.
 
Kan tillägga att Liesma bara är rädd när man rider i blåst, så länge jag går bredvid henne så håller hon sig skapligt lugn. Hon blir lite stissig som "vanliga hästar" då bara. Jag ska klura vidare på det här, är ju perfekt vår-blåst-väder den här tiden på året så det är väl bara dags att börja miljöträna.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0