Dag 1 - presentera dig och din häst

I brist på idéer så kör jag igång en sån här!
 
Dag 1 - Presentera dig och din häst
Dag 2 - Min första häst
Dag 3 - Min största rädsla
Dag 4 - Hur började mitt häst intresse 
Dag 5 - Det här finns i min rykt låda
Dag 6 - Det här äter min häst varje dag
Dag 7
 - Min favorit grej i stallet
Dag 8 - Min hästs vardags outfit
Dag 9 - Det här shoppar jag i hästväg
Dag 10 - Min favoritplats i stallet
Dag 11 - Såhär ser det ut bland mina hästgrejer
Dag 12 - Mitt bästa häst minne
Dag 13 - Mina drömmar
Dag 14 - En bild på stallet
Dag 15 - Det här saknar jag
Dag 16 - En nytagen bild och 5 punkter som beskriver din häst
Dag 17 - Varför får ridning dig att må bra
Dag 18 - Något du och din häst är stolt över som ni har gjort!
 
Okej då kör vi, jag heter Klara Forsström, bor utanför Örebro och fyller 18 i sommar. Jag går på Jensen, sam med inriktning beteende. Jag tycker att beteendeämnena är intressanta, men jag är för skoltrött och ångrar att jag inte gick en yrkeslinje istället eftersom jag absolut inte vill läsa vidare (skulle inte lyssnat på mamma..). Efter skolan vill jag jobba med hästar. Helst hjälpa hästar med människoproblem eller problemhästar som dom också kallas. Men ja, lite av varje som hör till hästjobbet.
 
Jag har ridit sen jag var 6-7 år, fick min första ponny när jag var 7 och har sedan dess ridit regelbundet på en hel del olika hästar och i olika stall med olika inriktningar. Hästarna har alltid varit prio ett i mitt liv, och dom har varit och är fortfarande min terapi för att orka med allt som hänt och händer i mitt liv. 
 
Hästarna: Nasse har ni redan fått en presentation på och Denver är inte här för att stanna, därför får ni bara en presentation av Liesma:
 
Liesma är född 21 juni 2001, hon är en brun korsning (50% arab, 25% engelskt fullblod, 25% halvblod) med svart man och svans och periodvis några vita strån i pannan. Jag har aldrig varit med om en häst med så mycket personlighet, samtidigt har jag aldrig kommit en häst såhär nära. Hon har gått från att vara väldigt nervös och lite knäpp till att bli en lugn och harmonisk häst, även om den gamla sidan visar sig ibland. Hon har svårt att lita på människor till 100% och vi har misstankar om tidigare misshandel. Liesma är otroligt klok och man ser på henne att hon tänker väldigt mycket. (Finns 2489023859874389 andra saker att skriva också..)
 
Liesma är importerad från Lettland 2010 och meningen var att jag skulle vara medryttare på henne men av olika anledningar så kan man väl säga att hon hamna under mitt ansvar ganska tidigt. Om hennes liv i Lettland vet vi inte så mycket, hon har haft 3 föl och tävlat 1.10 hoppning. När hon kom så var hon så oriden och omusklad, kunde inte fatta galopp från trav, gick inte en meter "i form" och orkade inte hålla galoppen. Men hon utvecklades och blev faktiskt riktigt fin! Så kom beskedet att hon skulle säljas, ett halvår efter att hon kommit till Sverige. 
 
Lycklig tjej dagen efter att köpet blivit bestämt!
 
Mamma hade bestämt redan innan jag visste om något, att Liesma skulle bli min. Och det är där vår resa började på riktigt. Första sommaren var perfekt, men allt som hände sen, allt vi upptäckte, skador, hältor, det får tas upp i ett annat inlägg. Nu har vi iallafall hittat rätt i hästvärlden och börjar jobba oss uppåt igen. Vårat högst satta mål just nu är att hon ska komma tillbaka till en någorlunda vardagskondition och bygga upp muskler (och bantas) så hon håller för vardagsridning.
 
 
Oavsett vad som händer så är jag stolt över att få vara Liesmas människa och hon min häst. Hon är anledningen till allt och jag har henne att tacka för min nya syn på livet. Jag älskar henne med hela mitt hjärta.


Kommentarer
Denice

Åååh, älskar det du skrev om att du vill hjälpa hästar med människoproblem, så himla sant! :D

Svar: Hehe tack! Oftast är det ju vi som är problemet, eller orsakar problemet :)
Klara och Rebecca

2013-04-20 @ 08:03:52
URL: http://deniceskoglund.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0