Att äga

Luddigt inlägg, svårt att förklara men nu kör vi:
Nånting jag inte tycker om är tanken på att äga någon.
 
Att äga en annan individ, som vi äger djur, som vi äger hästarna. Självklart förstår jag att hästarna inte kan gå omkring ägarlösa i det samhälle som vi byggt upp men enligt mig kan man inte äga en annan individ. Eller jo, kan kan vi ju eftersom vi gör det men jag tycker det är fel.
 
Jag ser mig inte direkt som en hästägare, jag (läs:mest mamma dårå..) har betalat tiotusentals kronor för att mitt namn ska stå i hästarnas pappren, men mer än så ser jag dom inte som "ägodelar". Dom är levande individer som förtjänar fria liv.
 
Hästägare är för mig mer ett namn på någon som valt att ta ansvar för ett levande djur som behöver vård och omsorg för att klara sig i dagens samhälle där många djur inte kan leva vilda längre. Någon som valt att bygga upp en relation med en annan varelse, skänka kärlek och ge av sitt liv för att få så mycket mer tillbaka från dessa underbara fyrbentingar.
 
Uttrycket "min häst" skulle kunna jämföras med "min cykel" som är nånting man äger, men jag ser det mer som att man menar "min vän" fast man säger häst istället för att göra det mer tydligt. Jag använder 99 gånger av 100 hästars namn när jag pratar om dom. Dom är lika mycket personer med personligheter som oss så varför ska vi gå omkring och kalla dom "hästen"?
9989_592938767382804_948187783_n_large
 
Friesians_bucking_large
 
Draft_horse_rolling_large
 
Tumblr_lhe99d935y1qbq6a5o1_1280_large
 
Alla bilder är tagna från: http://weheartit.com/#
 
/ Klara


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0